שאלון אבחון עצמי פוסט טראומה

איך אנשי מקצוע מאבחנים פוסט טראומה בישראל, איך אפשר לדעת האם יש לי פוסט טראומה או הפרעת חרדה אחרת ומדוע חשוב להתחיל תהליך של אבחון פוסט טראומה מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

שאלון אבחון עצמי פוסט טראומה איור

אבחון PTSD: איך אפשר לדעת האם יש לי פוסט טראומה?

לפני שמבינים איך מאבחנים פוסט טראומה, כדאי להבין מה זה בדיוק המצב הזה. אירועים טראומתיים נוטים להטביע חותם משמעותי, אשר משפיע על המוח, מערכת העצבים והמצב המנטלי למשך שנים ארוכות. הפרעת דחק פוסט טראומטית, או PTSD, מאובחנת אצל מי שממשיכים לחוות רגשות כמו פחד, אשמה או מתח – בעוצמות גבוהות ביותר ולמשך תקופה ארוכה אחרי החוויה הקשה.

אבחון PTSD, נדגיש, הוא רק החלק הראשון בדרך לשיפור ההתמודדות. עם זאת, מדובר בשלב חשוב מאין כמוהו, אשר עוזר להבין שיש סיבה לאתגרים ולקשיים שחווים. במקרים רבים, זו הבנה שכבר עוזרת להכניס מידה מסוימת של חמלה והבנה לתהליך.

מומחים לבריאות הנפש מבינים כי אף אדם לא באמת יכול לאבחן את עצמו – בין אם יש לו הכשרה טיפולית ובין אם לא. עם זאת, אבחון עצמי ראשוני יכול לסייע להבין אם נדרש בירור מעמיק יותר אצל גורם מוסמך.

מי מאבחן ואיך מאבחנים פוסט טראומה?

אבחון פוסט טראומה מתבצע על ידי גורם המוסמך לכך – פסיכולוג, פסיכיאטר או רופא שעבר הכשרה מתאימה. האבחון יכול להיות חלק מתהליך הטיפול – כלומר שהוא כבר יהיה שזור בשיחות עם המטפל בקליניקה ולא כתהליך נפרד. עם זאת, מדובר בתהליך מסודר, שנשען על ההגדרה של הפרעת דחק פוסט טראומתית בספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה (DSM-5).

כיום ידוע כי ניתן להבחין בפוסט טראומה גם דרך סריקות מוח – דבר אשר מסייע כבר היום לשפר את תהליך האבחון ולזהות את הקושי גם בקרב מי שלא בהכרח ידברו עליו בקלות.

בתהליך האבחון בוחנים לא רק את תסמיני ההפרעה, אלא גם את חומרתם וכן את משך ואופן ההשפעה שלהם. באופן כללי, פוסט טראומה מאובחנת אצל מי שסובלים מהתסמינים לתקופה של מעל חודש ולעיתים גם שנים ארוכות אחרי האירוע.

אבחון עצמי של פוסט טראומה: דגשים ואזהרות

שאלון פוסט טראומה לאבחון עצמי הוא כלי חיוני שמסייע לספק קריאת כיוון ראשונית – כלומר להבין האם התסמינים שאנחנו מזהים בעצמנו יכולים לאותת על קושי שיכול להשתפר דרך טיפול רגשי, תרופתי או משולב. מומחים ממליצים להימנע ממסקנות חד משמעיות באבחון העצמי, מכיוון שחלק מתסמיני הפוסט טראומה יכולים לאותת גם על מצבים אחרים שאולי מצריכים טיפול בחרדות בגישה שונה.

בנוסף, גם אם מאבחנים את עצמנו בצורה מספקת, זה עדיין לא מאפשר כמובן להבין מה עושים בהמשך כדי להשיג את השיפור המיוחל. לכן, בהחלט אפשר לבצע אבחון עצמי כדי להגביר את המודעות למה שמתחולל במעמקי הנפש – אך לראות בזה כצעד אחד, חשוב אך ראשוני, לקבלת ההכרה והטיפול שבאמת ישיגו הטבה.

שאלון אבחון עצמי פוסט טראומה תמונה

שאלון לבדיקת פוסט טראומה בעברית

כדי להבין האם יש מקום לפנות לאבחון ולטיפול מקצועי בפוסט טראומה – כדאי לבחון את התגובה המיידית והכנה לשאלות האלו:

1. עד כמה אני נמנע\ת ממחשבות, זיכרונות ורגשות שקשה לי להכיל?
2. כמה אני נמנע\ת מפעולות, סיטואציות או אנשים שקשה לי להתמודד איתם?
3. האם קשה לי להיזכר באירוע טראומטי או במאפיינים מסוימים שלו – כמו סדר האירועים או חוויות מסוימות בתוכו שהיו קשות לי במיוחד?
4. האם מאז האירוע אני מרגיש\ה שאני לא טוב\ה מספיק, שקשה לי לסמוך על אחרים או שקשה לי להרגיש רגשות חיוביים?
5. האם מאז האירוע אני חווה בתדירות גבוהה יותר רגשות כמו אשמה, בושה וחרדה?
6. האם ובאיזו תדירות אני חווה תחושות של "נתק" ו"זרות", כלומר מרגיש\ה שאני מנותק מהסביבה וממה שקורה בתוך המוח שלי ומחוצה לו?
7. האם מאז האירוע הטראומטי איבדתי עניין בדברים שריגשו אותי בעבר כמו אהבה, יחסי מין, תחביבים, אוכל או טיולים?

פוסט טראומה מורכבת: שאלון אבחון עצמי

כמו כל קושי נפשי, גם הפרעת דחק פוסט טראומטית משפיעה על אנשים שונים בעוצמות ובדרכים שונות.

הפרעת דחק פוסט טראומטית מורכבת (C-PTSD) היא מצב שבו הקושי לא נוצר כתוצאה מאירוע טראומטי אחד, אלא משורה ארוכה של חוויות טראומטיות שהתפרסו על פני תקופה ארוכה.

ההפרעה יכולה להתפתח אצל קורבנות – נשים וגברים – של אלימות במשפחה, אלימות מינית, מערכות יחסים רעילות, מלחמות ואירועי טרור או אפילו בעקבות התמודדות עם מחלה כרונית משמעותית. כמובן שאלו רק כמה דוגמאות – והתופעה יכולה להופיע גם בתגובה לאירועים אחרים – בין אם הם נתפסים כמשמעותיים או שוליים בעיניים זרות.

התסמינים של פוסט טראומה מורכבת כוללים בין היתר קשיים בוויסות הרגשי, שינויים קיצוניים במצב הרוח, מעבר קיצוני ותכוף בין מצבי תודעה שונים, קושי במציאת משמעות לחיים, חוסר יכולת לנהל קשרים בין אישיים או מערכות יחסים רומנטיות, הצדקת הקורבן, או לחילופין – רצון לנקמה וזעם בלתי נשלט.

אם מזהים אפילו חלק מהתסמינים האלו בעצמנו או אצל אנשים אהובים שעברו חוויות קשות – חשוב להבין שכיום יש מגוון רחב של כלים שיכולים לסייע בטיפול במצב של פוסט טראומה – ובמקרים מסוימים אף להיפטר ממנה לחלוטין. נכון, לא מדובר בתהליך פשוט או קצר – אך הצעד הראשון והחשוב ביותר בו הוא מודעות לקושי ורצון בשינוי. שני אלו יסייעו להבין מתי נכון לפנות לסיוע חיצוני שיעזור לחיות לצד הטראומה ולהשתחרר מאחיזתה.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא אבחון פוסט טראומה