חרדת בית ספר

האם ניתן להתמודד עם ילד או מתבגר שלא רוצה ללכת לבית הספר, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בסרבנות בית ספר ומדוע חשוב להתחיל לטפל בחרדה מבית הספר מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

חרדת בית ספר איור

מה עושים כשהילד לא רוצה ללכת לבית הספר?

רוב ההורים ודאי נתקלו בתופעה לא פעם – הילד לא רוצה ללכת לבית הספר. לפעמים הוא יצהיר על מיחושים שונים, לפעמים יספר שאין שום שיעור מעניין באותו יום, ולפעמים פשוט יסרב ללכת לבית הספר ללא הסבר. אנו כהורים יכולים להבין את חוסר החשק ואפילו להזדהות איתו, הרי גם לנו לא תמיד יש חשק ללכת לעבודה, ולהישאר בבית נשמע לנו הרבה יותר נחמד. אבל כפי שאנחנו מבינים שיש שגרה שצריך לעמוד בה, התחייבויות וסדר יום קבוע, כך אנו צריכים לחנך את ילדינו.

כשילד לא רוצה ללכת לבית הספר באופן חד־פעמי, ניתן לאפשר לו זאת, כמובן על פי החלטת ההורים ושיקול דעתם. כשהסרבנות חוזרת על עצמה בכל בוקר, יש ככל הנראה סיבות לכך, וחשוב לברר מה מטריד את הילד. האם מדובר בחרדה על רקע לימודי, האם יש בעיה חברתית הגורמת לילד להימנע מלהגיע ללימודים או שיש סיבה אחרת. בכל מקרה חשוב לא להתעלם מכך.

מהי חרדת בית ספר?

חרדה באופן כללי היא מצב של פחד ממשהו מסוים או ממשהו שעלול להתרחש, אשר מטריד את האדם ומלווה במחשבות שליליות. העוצמה יכולה להשתנות מאדם לאדם, אך המחשבות הגורמות חרדה מלוות לפעמים בתסמינים פיזיולוגיים ונפשיים כמו כאבים בגוף, חוסר שינה, עצבות, דאגה ומצוקה, חוסר אונים, בכי, בעיות בעיכול וכו'. אותה חרדה יכולה להיות קשורה למקור אמיתי הקיים במציאות ויכולה להיות קשורה לאיום דמיוני, למשל חרדה חברתית, חרדה מרופא שיניים, חרדה מטיסות, מרוחות רפאים, ממחטים, מכלבים וכו'.

חרדת בית ספר (School Phobia) או חרדת לימודים, הנקראת גם סרבנות בית ספר (School Refusal Syndrome), היא מצב שבו ילדים ובני נוער מפגינים חרדה מלהגיע לבית הספר ואף מסרבים לעשות זאת. ישנן סיבות שונות שיכולות לגרום לאותה חרדה, הכוללות קושי להסתגל לבית הספר, קושי להיפרד מההורים, בעיות חברתיות, קושי לימודי, חשש מילדים מסוימים, קושי לעמוד במטלות הלימודיות, בעיות אישיות ועוד.

סיבות אפשריות לסרבנות בית ספר בגילאים שונים

אין כל בעיה עם רצון לבלות יום בבית במקום בבית הספר, זה יכול לקרות לכל אחד, ילדים ומבוגרים כאחד. יש ימים כאלה שלא רוצים לצאת מהבית, יש ימים שיש פעילות מעניינת יותר לעשות במקום הלימודים, וזה בסדר להיעדר מפעם לפעם. עם זאת, חלק מהחינוך לעמידה בזמנים, לשמירה על שגרה ולמחויבות מוטל על ההורים, ולכן תפקידם למנוע היעדרויות מבית הספר. היעדרות יכולה לגרום לפער לימודי, לנתק חברתי, להרגל שעלול להשתרש. אבל אחת הבעיות הגדולות שיכולות לנבוע מוויתור של ההורים היא חוסר התמודדות עם הבעיה שגורמת לילדם חרדה.

כשילד מסרב ללכת לבית הספר או מתבגר שלא רוצה ללכת ללימודים, יש לכך בדרך כלל סיבה. ילדים ובני נוער מאוד קשורים לחבריהם, והם נמצאים איתם בקשר קרוב גם לאחר שעות הלימודים. חוסר רצון ללכת לבית הספר באופן עקבי צריך להדליק נורה אדומה אצל ההורים, כיוון שחשוב להבין מה עובר על הילד ומה גורם לו חרדה. הסרבנות יכולה להיות מלווה בכעס, בהתפרצויות זעם, בבכי, בבקשת רחמים, בהמצאת מיחושים ומחלות שונות, שנועדו לגרום להורים לתת אישור להיעדרות.

חרדת בית ספר תמונה

איך מתמודדים עם סרבנות בית ספר?

כשילדים נוטים לסרבנות בית ספר, הם ככל הנראה חווים מצוקה כלשהי, וחשוב להבין את מקורה. אין סיבה שילד יגיע לבית הספר ויסבול, אך גם אין סיבה שיאפשרו לו להימנע מהתמודדות ובריחה אל שהייה בבית ללא מסגרת סדירה.

במקרה של חרדת בית ספר או פוביה הגורמת לילד לנסות להימנע מלהגיע למוסד הלימודי, חשוב לדבר עם הילד, להבטיח לו שהוא יכול לספר הכול באופן גלוי ושההורים עומדים לצידו. חשוב לברר האם יש בעיה חברתית, נידוי או הצקה של ילדים הגורמים לילד פחד מלהגיע לבית הספר. אם מדובר על מצוקה לימודית, חשוב לפנות לגורמי בית הספר כדי לקבל סיוע.

צריך גם לברר האם הרצון להישאר בבית נובע מפעילות אחרת שהילד או המתבגר מעוניין לעשות והאם זו הסיבה לסרבנות. האם הסירוב ללכת לבית הספר קשור ברצון למרוד בסמכות ההורית, האם היה אירוע שבו החלו הניסיונות להימנע מלהגיע ללימודים. אם מדובר על קושי חברתי או רגשי, ניתן לפנות לטיפול רגשי פסיכותרפיסטי במטרה לשחרר את הילד מהמצוקה ומהחרדות המפריעות לשגרת חייו ולאיכות חייו.

דרכי הטיפול המומלצות בחרדה מבית הספר

ישנם כמה דרכים יעילות לטיפול בחרדות בקרב ילדים. הבחירה בסוג הטיפול קשורה בהתאמה לגיל הילד, לרמת שיתוף הפעולה שלו, ישנם טיפולים פרטניים, יש טיפולים במסגרת הדרכת הורים ויש גם טיפולים משפחתיים. במקרים חריגים, כשהחרדה קשה והילד לא מגיב לטיפול, ניתן לשלב גם תרופות אנטי דיכאוניות על פי החלטת פסיכיאטר.

הטיפול היעיל לסיוע במקרה של חרדות הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לכל שכבות הגיל. הטיפול עוזר לזהות דפוסי חשיבה מגבילים או כאלה המעוררים חרדה ולהגיב להם באמצעות כלים חדשים לפרשנות וטכניקות להרגעה עצמית. במקרה של פוביה מדבר מסוים, יש שימוש בטכניקות של חשיפה הדרגתית במטרה ליצור שחרור מהחרדה.

בעיקר כשמדובר על ילדים, ישנם טיפולים פרטניים שמתבצעים באמצעי המחשה נוספים מלבד שיחה, כמו תרפיה באומנות, שימוש במוזיקה, שימוש בבעלי חיים שונים, תרפיה במחול, בתנועה ועוד. אותן שיטות מאפשרות להגיע אל רבדים עמוקים אצל הילדים, מאפשרות להם לבטא רגשות, להעלות את המודעות ותורמות לטיפול.

כשמדובר בטיפול בילדים, יש חשיבות גם בהדרכת הורים במקביל, שכן יש צורך לתת להורים כלים נכונים להתמודדות עם הילד ועם החרדה שהוא חווה. בהדרכה הם ילמדו לסייע לילד להתגבר על החרדה, לבנות שגרת חיים טובה ולייעל את התקשורת איתו.