סיוטים בלילה - חלומות רעים

האם ניתן להתמודד עם סיוטים בלילה, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בחלומות רעים ומדוע חשוב להתחיל לטפל בסיוטי לילה מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

סיוטים בלילה חלומות רעים איור

איך להיפטר מסיוטים בלילה ולשכוח חלומות רעים?

השינה היא הדרך של הגוף לאגור אנרגיה, לבנות את עצמו ולעשות "אתחול" לקראת הפעילות הצפויה ביום הבא. בדרך כלל השינה היא מצב של רגיעה, של חלומות ושלווה, הגוף עייף והנפש מלאה אחרי פעילות והשינה מביאה שקט וזמן מילוי מצברים פיזיים ומנטליים. אבל לא אצל כולם השינה היא מצב מבורך או שלב של רגיעה.

ישנם אנשים שעבורם הלילה אינו מעניק שלווה, אלא בדיוק להפך. אנשים אלה סובלים מהתקפים של סיוטים בלילה, חלומות רעים וחוסר בשינה רצופה. היקיצות הרבות והסיוטים משפיעים על התפקוד שלהם לאורך היום והם חשים עייפים ומותשים. חלומות מפחידים יכולים לעורר חרדה ולהפריע לאדם להירדם שוב, ולאורך זמן מדובר במצב המשפיע נפשית וגופנית ומצריך בירור.

לילה לא שקט בעקבות סיוטים אצל ילדים או מבוגרים

כולנו חווים מפעם לפעם לילה עם איכות שינה גרועה, חולמים חלומות לא טובים או פשוט לא נרדמים ולמוחרת מרגישים תשושים ועייפים. בדרך כלל בלילה הבא ניתן להשלים את החסר והתשישות של הגוף מובילה לשינה טובה יותר. חלומות שבהם אנו נמצאים במצוקה או בסכנה קורים מדי פעם, אך לא מדובר בדרך כלל על דפוס שחוזר על עצמו באופן קבוע.

חלומות רעים אינם מגיעים אצל רוב האנשים בכל לילה, ולכל אחד יש לילות כאלה שבהם הוא מתעורר באמצע סיוט, הנשימה מהירה והוא שמח לגלות שזה היה רק חלום. אך יש אנשים שאצלם הכניסה למצב שינה או שינה רצופה ללא סיוטים אינן מובנות מאליהן והם חווים סיוטי לילה באופן יום־יומי כמעט.

מי עלול לחוות חלומות רעים ומפחידים?

חלומות רעים בלילה יכולים להיות מנת חלקם של מבוגרים מסיבות שונות, אבל גם ילדים וגם פעוטות חווים לילות כאלה ומתעוררים בבהלה. חלומות רעים אצל ילדים יכולים לקרות בכל מיני גילים ובדרך כלל ההרגעה של ההורים ושיחות לפני השינה יוכלו לשפר את המצב עם הזמן.

כשיש חלומות רעים ברצף אצל ילדים הם עלולים לפתח פחד מפני השינה והלילה ולנסות לדחות את זמן השינה או לא להירדם. סיוטים בלילה אצל ילדים יכולים להיות קשורים לדבר מה שמטריד אותם או מפחיד אותם במהלך היום, ואם הבעיה נמשכת מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי כדי לטפל בכך ולאפשר לילד שינה שקטה ורגועה.

סיוטים בלילה אצל מבוגרים יכולים לקרות מדי פעם, אך אם הם מתרחשים בכל לילה לאורך זמן הדבר עלול להגביר את רמות החרדה, לגרום דיכאון, חוסר אנרגיה ובעיות רפואיות שונות כמו לחץ דם גבוה, סוכרת ועוד. ההתעוררות מסיוטים מתרחשת בדרך כלל לאחר כמה שעות שינה, במעבר בין שלבי השינה, ולגרום חלומות רעים, יקיצה וחוסר יכולת להירדם שוב לאורך זמן.

למה יש לי סיוטים בלילה ומה עלי לעשות?

לא תמיד ניתן לדעת את הסיבות לסיוטים ולחלומות רעים, אבל ישנם כמה גורמים שעלולים לתרום לסיכויים לשינה לא טובה, ליקיצות רבות, לחלומות רעים ולחרדה במהלך הלילה.

• גיל מבוגר וחשש מהזִקנה
• דאגות פרנסה
• אובדן של אדם קרוב
• מחלות
• גירושים או פרידה מבן זוג
• חרדה ודיכאון
• אופי מסוים ורגישות רבה יותר אשר יכולה לגרום להתפתחות סיוטים וחלומות רעים

פוסט טראומה יכולה לגרום לסיוטים כל לילה ולשינה חסרת מנוחה ולא רצופה. במקרים של הפרעת דחק פוסט טראומטית סיוטים הם תסמין עיקרי ומקשה מאוד על שינה רצופה. אם זה קורה לעיתים קרובות, כדאי לפנות לטיפול מקצועי שייתן כלים איך למנוע חלומות רעים. במקרי פוסט טראומה (PTSD) יש פעמים רבות שחזור של האירוע הטראומטי ויש צורך לקבל טיפול נפשי כדי לנסות להפסיק זאת.

סיוטים בלילה חלומות רעים תמונה

סיבות אפשריות לחלומות רעים אצל ילדים או מבוגרים

להלן מספר סיבות אפשריות לחלומות רעים ומפחידים בלילה:

אכילת ארוחה גדולה לפני השינה – כשהגוף עסוק בעיכול ארוחה גדולה הוא לא מצליח להתפנות לשקט ולרוגע הדרוש לשינה רציפה. חום הגוף עולה ויכול לגרום ליקיצות ולסיוטים.

שתיית אלכוהול לפני השינה – אף על פי שלאלכוהול יש יכולת להרדים ולערפל את החושים, הדבר נכון רק בהתחלה, אך בהמשך הלילה הוא פוגע באיכות השינה. לאחר כמה שעות האלכוהול מתפרק בגוף וגורם להתעוררות ולפעמים גם לסיוטים.

תרופות מסוימות שנוטלים או הפסקה של תרופות – ישנן תרופות היכולות להשפיע על איכות השינה ולגרום לסיוטים, וישנן תרופות שהפסקת הנטילה שלהן עלולה לגרום לחלומות רעים. בדרך כלל מדובר על תרופות מרגיעות המיועדות לסייע לאדם להירגע ולהירדם, והפסקתן יכולה לגרום לסיוטים.

איך אפשר למנוע חלומות רעים?

אם אדם מבחין שארוחה גדולה או שתיית אלכוהול לפני השינה גורמות לו לשינה לא רצופה ולסיוטים, הוא יכול לשנות את שעת הארוחה ולצמצם את שתיית האלכוהול בערב. אם לא מדובר בכך והסיבות לא ידועות, השאלה איך מטפלים בסיוטי לילה צריכה להיבחן באופן מקצועי.

במקרים שבהם חלה פגיעה בתפקוד האדם במהלך היום, כדאי למצוא את הדרך איך להיפטר מסיוטים כדי להשיב לאדם את איכות החיים.

איך מטפלים בסיוטי לילה בישראל?

ברוב המקרים טיפול ממוקד קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכול לתת מענה. בטיפול זה ניתנים כלים המסייעים להתמודד עם חרדה מסוגים שונים, ואפשר גם לתרגל שיטות הרגעה עצמיות של מדיטציה ודמיון מודרך להפחתת הסטרס גם אצל ילדים הסובלים מסיוטים.

במקרים מסוימים יהיה צורך בטיפול מעמיק יותר, במטרה לאתר פוסט טראומה, פחדים ואירועי עבר המשפיעים גם בהווה וגורמים לחלומות רעים באופן עקבי. הטיפולים האלה דורשים זמן רב יותר כדי לאפשר שיקום של ההתמודדות עם האירועים המטרידים.

טיפול תרופתי יכול להיות משולב עם הטיפול הרגשי במטרה לסייע להרגעה. בדרך כלל התרופות יינתנו לצורך ייעול הטיפול הנפשי כדי להרגיע ולאפשר הצלחה. התרופות הניתנות להרגעה מפחיתות חרדה ומעלות את רמת הסרוטונין מסוגים שונים ומשמשות לזמן מוגבל עד לשיפור המצב. ברוב המקרים אם יינתנו כדורי שינה, הם יינתנו לזמן קצר בלבד כדי לא לייצר תלות.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא סיוטים בלילה וחלומות רעים