חרדות אצל מבוגרים

האם ניתן להתגבר על פחדים וחרדות אצל מבוגרים, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים ומדוע חשוב להתחיל לטפל בחרדה אצל מבוגרים מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

חרדות אצל מבוגרים איור

חרדה אצל מבוגרים: לחרדה אין גיל

בגילאים מוקדמים, ילד מפתח פחדים ראשוניים מפני חיות גדולות, מפני אנשים רעים או מפני המוות. גם אצל מתבגרים עלולה להתפתח חרדה מפני התמודדויות חדשות שניצבות מולם: חרדת מבחנים, פחד במה, חרדה חברתית ועוד.

אבל החרדה הכי פחות מדוברת היא זו שלא תמיד מובנת מאליה, והיא החרדה אצל מבוגרים.

פחדים וחרדות אצל מבוגרים על פי רוב אינם מתקבלים בהבנה או בסלחנות כמו אצל פעוטות, ילדים ובני נוער. בין היתר משום שמבוגרים אמורים להיות הגיוניים, שקולים ויציבים ולא לתת לפחדים שאינם מבוססים לנהל אותם.

אך אין דבר רחוק יותר מן המציאות. דווקא בתור מבוגרים, אנו נמצאים במכבש לחצים מתמיד שרק סוגר עלינו יותר ויותר – וכשאין ממנו מפלט, הרגשות צפים והחרדה משתלטת. נורמלי וטבעי לחלוטין, אך זה לא אומר שיש לקבל את המצב בלי ללמוד איך להתמודד איתו.

חרדה אצל מבוגרים אינה מתבטאת "רק" בתחושת לחץ, מחשבות טורדניות ובהלה במקרים ספציפיים. הפרעות חרדה הן תחום גדול מאוד שעוטף בתוכו גם פוביות שונות, פאניקה ו-OCD (הפרעה טורדנית כפייתית).

4 סוגי פחדים וחרדות אצל מבוגרים

ישנן מגוון רחב של הפרעות חרדה אצל מבוגרים, כשהבולטות מביניהן הן:

1. הפרעת חרדה מוכללת – המאופיינת בתחושת חרדה תמידית ורציפה.

מדובר בהפרעה הנכללת תחת קטגוריית חרדות קשות, אף שלא בהכרח מדובר בעוצמת החרדה – אלא גם בתדירות הגבוהה שלה. לצורך הדוגמה, ייתכן שהחרדה תתבטא בנשימות מואצות, הזעה ותחושת בחילה (תסמינים 'קלים' באופן יחסי) אך תימשך זמן רב או תופיע פעמים רבות לאורך היום.

2. פוביה – פחד ספציפי המעורר תגובה חרדתית בחשיפה למקור מסוים.

בתוך קבוצת הפוביות נכללים כל הפחדים הספציפיים, המוכרים מביניהם הוא פחד מזריקות, פחד ממקומות סגורים, פחד מגבהים או מטיסות, פחד מחללים פתוחים, פחד מעכבישים ועוד.

תסמיני החרדה מופיעים כאשר האדם נחשף לאובייקט או לסיטואציה, לפעמים באופן פיזי ולפעמים רק מהסתכלות או ממחשבה על היחשפות כזאת. באופן אירוני, טיפולים רבים בפוביות דווקא עוסקים בחשיפה.

3. הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) – התפתחות של חרדה סביב צורך בלתי נשלט.

בהפרעה זו, החרדה מתפתחת סביב מחשבה שלא נותנת מנוח יחד עם אי-ביצוע של התנהגות כפייתית שמרגיעה את אותה המחשבה. לדוגמה ניקיון ידיים חוזר ונשנה מתוך צורך להישאר נקי והמחשבה שהידיים נוגעות כל העת במשטחים מלוכלכים ומתמלאות בחיידקים.

כאן תסמיני החרדה יכולים להיות מועטים וקצרים מאוד, משום שאם האדם מבצע את ההתנהגות החזרתית, במקרה זה שטיפת הידיים, לרוב הוא יחוש בהקלה. אך אם הוא אינו יכול לבצע את ה"טקס" המרגיע מאיזו שהיא סיבה – למשל אם אין בנמצא כיור וסבון – החרדה תשתלט ותשבש את מחשבותיו ורגשותיו עד שיוכל לבצע אותו.

4. פוסט טראומה (PTSD) – חרדה המופעלת בעקבות זרז הקשור לאירוע טראומטי.

בדומה לפוביות, גם פוסט טראומה מאופיינת בחרדה הנגרמת עקב חשיפה ספציפית, פיזית או מחשבתית. עם זאת, פוסט טראומה נגרמת בעקבות אירוע קשה, לרוב מסכן חיים, לעומת פוביה שיכולה גם להופיע ללא כל 'אירוע מכונן' שיעורר אותה – ומקורה בפחד עצמו.

בנוסף, בפוסט טראומה תסמיני החרדה עלולים להיות משולבים עם דיכאון, חלומות רעים, והשפעות ניכרות על חיי היום יום גם ללא חשיפה נקודתית למקור שהיווה את הזרז לכך.

הסיכון להתפתחות חרדות אצל קשישים עולה בגיל מבוגר

כשמדברים על חרדה אצל מבוגרים, יש לציין גם את הנישה הקטנה יותר שהיא חרדות אצל קשישים.

מחקרים הראו כי הסיכון להתפתחות של הפרעות חרדה עולה בגילאי זקנה, אם כי לא תמיד מדובר בהפרעות חרדה סטנדרטיות כפי שצוינו לעיל.

עם זאת, החרדה אצל קשישים מתבטאת, בהתאם להגדרות של חרדה "רגילה", בפחד שאינו רציונלי ושגורם לתגובות לא נעימות, פיזיולוגיות ומחשבתיות, המקשות של קיום של אורח חיים נינוח ומאוזן.

כמו חרדות אחרות, חרדה אצל אנשים זקנים יכולה להתעורר עקב זרז מסוים או סיטואציה שתעורר אותה, אך גם עלולה להיות חלק שגרתי מחיי היום יום.

באופן מובחן מהחרדות הנפוצות אצל מבוגרים, חרדות בגיל מבוגר מאופיינות בעיקר בפחד ממחלות (החל ממחלת השכחה המופיעה באופן הדרגתי וכלה בהתקף לב המופיע באופן פתאומי), מנפילות ומכאבים. כלומר, חרדות הקשורות למצב בריאותי, לגוף ולקשיים פיזיולוגיים.

לעיתים החרדה אצל זקנים תטופל באופן כימי דרך תרופות, ולא באמצעות טיפול תהליכי ארוך, בהתאם לחומרת החרדה, להשפעה שלה על חיי הזקן וכן לשיתוף הפעולה שהוא יכול או לא יכול לבצע עם טיפול פסיכולוגי ו/או התנהגותי.

חרדות אצל מבוגרים תמונה

כיצד מזהים פחדים וחרדות אצל מבוגרים?

לחץ ופחד הם רגשות טבעיים התוקפים כל אחד מאתנו בסיטואציות רבות במהלך החיים. מתי, אם כן, הפחד הופך לחרדה ודורש טיפול בחרדות אצל מבוגרים?

מילת המפתח היא: שליטה. מודעות לפחד היא אמנם צעד ראשוני, אך רבים האנשים שמודעים למקורות שגורמים להם חרדה ובכל זאת לא מצליחים להשתלט עליה. לכן היכולת לנהל את הפחד ולהתמודד איתו היא הגורם המבחין בין פחד "שגרתי" ובין חרדה שיש לטפל בה.

כיצד נזהה מצב של חרדה אצל מבוגרים באופן ספציפי?

1. במישור הנפשי – החרדה מופיעה לצד תחושות כמו פחד, בהלה, דאגה, תסכול וחוסר אונים. המחשבות יכולות להיות טורדניות ומציקות, הרצון השולט יהיה לברוח, להיעלם ולהתנתק מכל הבעיות, להימנע מהמקור שגורם לנו להרגיש כך ולנסות להדחיק אותו ככל האפשר.

חשוב להדגיש כי רגשות שליליים הם טבעיים לחלוטין – במצבים שמעוררים רגשות שליליים. אך במקרים של פחדים וחרדות אצל מבוגרים, התחושות הללו יהיו קיצוניות ולא מותאמות למצב שיעורר אותן.

2. במישור הפיזי – החרדה תאופיין גם בשלל סימנים גופניים לא נעימים כמו דריכות בשרירים, כאבי בטן ובעיות עיכול, לחץ בחזה וקושי לנשום, הזעה רבה, זרמים ועקצוצים בגפיים, רעידות ועוד.

התגובות הגופניות בלתי נשלטות בדיוק כמו התגובות הרגשיות, ולכן דפוס ההתנהגות שנחווה על פי רוב במצבים מעוררי חרדה הוא הימנעות. עם זאת, ההימנעות רק מחמירה את החרדה משום שהיא מחזקת בנו את התחושה שרק אם נתעלם הבעיה תיעלם, מה שהופך אותנו לכבולים בידי החרדה ונשלטים על ידה.

השד כן נורא כל כך: השלכות והצורך בטיפול בחרדות אצל מבוגרים

הימנעות היא אחת הצרות הגדולות של חרדה, ולא בכדי: כאשר החרדה מנהלת את חיינו, היא גם קובעת לנו מגבלות שקשה לנו מאוד לעמוד בהן, ולצד ההימנעות, אנו גם חשים חוסר מסוגלות, חוסר ביטחון ותחושת כישלון אל מול הסיטואציה שנמנעים ממנה.

חרדות מסוימות אצל מבוגרים מונעות מהסובלים מהן ליצור קשרים חברתיים מעמיקים, מערכות יחסים חשובות ויציבות לאורך זמן, ניהול קריירה באפיקים רבים ובאופן כללי – מונעות מימוש עצמי ואיכות חיים מאוזנת.

עם זאת, כאשר מדובר בפוביות, לא תמיד תהיה השפעה משמעותית על אורח חייו של הסובל מהן, במיוחד אם הפוביה קשורה לסיטואציה שלא לוקחת חלק גדול בחייו.

כך לדוגמה, אדם שפוחד מטיסות אך נשאר בתחומי הארץ, לא יחווה את החרדה לעיתים קרובות אם בכלל. מנגד, פחד ממקומות סגורים או דחוסים יכול להיות מעיק מאוד משום שהוא הרבה יותר נוכח בחיינו: מעלית בבניין גבוה, קניון צפוף באנשים, בר אינטימי, הופעות במקומות סגורים ועוד.

3 דרכי טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים בחיים המודרניים

חשוב להבין כי אף על פי שחרדה נפוצה מאוד אצל מבוגרים, היא אינה מצב שיש להשלים איתו – לא רק כי ההשלכות שלה לא נעימות ומגבילות את איכות חיינו, אלא גם מפני שיש לה אפשרויות טיפול מגוונות ואפקטיביות.

נוטים לומר כי החרדה התפתחה דווקא בגלל הקידמה, מירוץ החיים, הטכנולוגיה ואופי החיים המודרניים – אך באותה מידה, דווקא בזכות הדברים הללו גם התפתחו פתרונות נוחים המאפשרים טיפול אפקטיבי להתמודדות מקיפה עם חרדות.

שלוש האפשרויות הנפוצות ביותר עבור טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים הן:

1. טיפול פסיכולוגי – סדרת פגישות עם פסיכולוג מומחה אשר מאתר את הטריגרים שמעוררים את החרדה ומוצא יחד עם המטופל את הסיבות לטריגרים ואת דרכי ההתמודדות הרלוונטיות עבורו.

2. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול ממוקד ברגשות ובמחשבות הגורמות לדפוסי פעולה חרדתיים, תוך שימוש בכלים פרקטיים ותוכניות התמודדות שבועיות עד להשתלטות על החרדה והופעותיה תוך הטמעת הרגלים שגרתיים מאזנים.

3. טיפול תרופתי – לרוב בשילוב עם טיפול פסיכולוגי או קוגניטיבי התנהגותי, ובאופן מידתי לזמן קצר כדי שלא תתפתח תלות בכדורים. נעשה כדי למתן תגובות חרדה קיצוניות שמקשות על תהליך טיפולי רגיל.

לפי מחקרים שונים שנעשו, טיפולי CBT היו האפקטיביים ביותר עבור טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים, בין היתר משום שהביאו לשינוי ארוך טווח.

לסיכום, כל טיפול שיכול לסייע לנו לשלוט ברגשות ובמחשבות המעוררות את החרדה, ולייצר איזון שיצליח להישמר גם בזמן חשיפה למקור הישיר של החרדה, יוכל להשיג לנו התמודדות בריאה שתוביל לאיכות חיים טובה יותר.