חרדה דנטלית - פחד מרופא שיניים

האם ניתן להתגבר על פחד מרופא שיניים, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בחרדה דנטלית ומדוע חשוב להתחיל לטפל בדנטופוביה מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

חרדה דנטלית פחד מרופא שיניים איור

מהי דנטופוביה וכמה אחוזים מהאוכלוסייה מתמודדים איתה במהלך חייהם?

טיפולים רפואיים שונים יכולים לגרום לאי נוחות ולחשש, ויש לא מעט אנשים החרדים מפני בדיקות, זריקות, בדיקות דם ועוד, אך נדמה שהפחד מטיפולי שיניים נמצא בראש הרשימה.

חרדה דנטלית, המכונה בשפה המקצועית דנטופוביה, ידועה כאחת החרדות הנפוצות והידועות, ולפי נתונים היא כוללת 20%-10% מהאוכלוסייה. פחד מרופא שיניים יכול להיות מנת חלקם של ילדים ומבוגרים כאחד, ולגרום להם להימנע מלהגיע לבדיקות ולטיפולים.

טיפולי שיניים היו בעבר הרחוק פעולות שבוצעו ללא הרדמה מתאימה וללא כל סוג של אלחוש, אך לאורך עשרות השנים האחרונות תחום זה של רפואה התקדם והשתכלל. ולמרות זאת קיימת חרדה מטיפולי שיניים גם היום, אף על פי שהרופאים עוברים הכשרות מגוונות, יש חומרי אלחוש מסוגים שונים, יש מודעות גוברת בקרב הרופאים לנושא החרדה הדנטלית, ועדיין, יש אנשים רבים שנמנעים מלפגוש רופא שיניים.

מדוע הפחד מרופא שיניים גובר על הכאב הכרוך בטיפולים?

השיניים הן חלק אסתטי חשוב בפניו של האדם. שיניים בריאות ויפות הן מדד לבריאות כללית ולהקפדה על היגיינה וטיפוח. מי שסובל מפחד מרופא שיניים, לפעמים נמנע מלהגיע לבדיקה ולטיפול, גם כשהוא יודע שהמצב מצריך התערבות ועלול להחמיר.

במקום להגיע לטיפול קטן ופשוט, אנשים לפעמים נאלצים להתמודד עם טיפולים מסובכים וכואבים (ויקרים) הרבה יותר, רק כיוון שהזניחו את שיניהם בעקבות חרדה דנטלית. בעיות שהיו יכולות להיפתר בקלות הופכות לטיפולים מורכבים וארוכים, אף על פי שיש מגוון שיטות להקל על הכאב בעת הטיפול.

פחד מרופא השיניים הוא חסר היגיון ופרופורציה, אך למי שחרד מסוג זה של טיפול, הביקור במרפאת שיניים הוא סבל של ממש עוד לפני ההגעה למקום. הפרטים המעורבים בתהליך כמו מגש המכשירים, קול המקדחה, הכיסא ואפילו הריח במקום מעוררים בהם חרדה גדולה.

המכשירים הרפואיים יכולים אומנם להרתיע, אבל גם מקדחה שקודחת בקיר עושה רעש ואינה גורמת לחרדה דנטלית. כשמדובר על מכשיר בתוך הפה שלנו, לרעש הזה יש קול אחר וגם לחוסר היכולת שלנו לראות מה נעשה בתוך גופנו יש השפעה. הפה שלנו הוא הדרך להביע מחאה, להביע כאב או פחד, ובביקור אצל רופא השיניים הפה שלנו מנוטרל ויש תחושה שאי אפשר להשתמש בו כדי להביע כאב.

האם קיימים סוגים שונים של חרדה מרופא שיניים?

דנטופוביה היא מנת חלקם של כל הגילים, וילדים שסובלים מחרדה מרופא שיניים עלולים להמשיך ולסבול מאותה חרדה גם בבגרותם. ישנם סוגים של חרדה דנטלית, כשחלק מהאנשים מפחדים מהטיפול, מכאב, ממחטים, מדם, מפחדים מחוסר השליטה במצב, מחוסר הידיעה, ואחרים מפחדים מרופאי השיניים עצמם.

גם אנשים שלא סובלים מחרדה מסוימת חשים אי נוחות כשהם מתיישבים על כיסא הטיפולים, אך רוב האנשים מצליחים להתגבר על פחד מרופא שיניים ויודעים שיש תחזוקה וטיפולים שצריך לעשות. בין החרדים ביותר יש כאלה שזקוקים לעזרה בהרגעה או אף באמצעים רפואיים, ויש כאלה שנמנעים מלהגיע לטיפולי שיניים בכלל.

חרדה דנטלית פחד מרופא שיניים תמונה

חרדה דנטלית יכולה להיות תוצאה של גורמים שונים

הגורמים שיכולים להוביל להתפתחות של חרדה מטיפולי שיניים הם ניסיון אישי בעבר או ניסיון של אחרים. רבים מבין הסובלים מחרדה דנטלית הם כאלה שעברו חוויה לא נעימה ואף טראומטית במהלך טיפול שיניים.

ילדים או מבוגרים שנאלצו לעבור טיפולים בלי הכנה מתאימה ובלי שהוסבר להם התהליך יכולים לפתח פחד מרופא שיניים, או אנשים ששמעו על התנסויות קשות של אחרים. תיאורים של טיפול שנעשה בהרדמה לא מספקת וגרם כאב וסבל יכול לעורר חרדה דנטלית, כמו גם החשש מטיפולים ארוכים ומתמשכים שמצריכים חזרה למרפאה.

גם מי שחרד באופן כללי מטיפולים רפואיים, דקירות, מחטים, זריקות וחדירה לגופו או שעבר טיפול כואב או יחס לא נעים מרופא, נמצא ככזה העלול לפתח דנטופוביה.

איך להתגבר על פחד מרופא שיניים?

כיוון שהתופעה של חרדה מסוג זה נחשבת לנפוצה מאוד, פותחו שיטות שונות להתמודדות עם פחד מטיפולי שיניים, וגם רופאי השיניים היום מבינים את החרדה הדנטלית ומגיבים בהתאם. הצוות המטפל נוהג להסביר למטופל מה הוא עומד לעבור, מה בדיוק יתבצע ומה הוא ירגיש, כך מפחיתים את החשש מהלא נודע.

במקביל ניתן להיעזר באוזניות כדי להפחית את עוצמת רעש המקדחה ואפילו להתקין מסך טלוויזיה שיעזור להפיג את החשש ולהתרכז בדבר אחר. כמו כן, ישנן שיטות של אלחוש מקומי, שימוש בגז צחוק (בעיקר בעת טיפול בחרדות אצל ילדים) ובמקרים קיצוניים יותר של חרדה דנטלית קשה ניתן להגיע להרדמה כללית.

בכל שיטת הרגעה שבוחרים כדי להתגבר על פחד מרופא שיניים, כדאי למטופל תמיד להזכיר לעצמו שהטיפול נגמר והוא יהיה אסתטי יותר ובלי כאבים. לראות את היום שאחרי.

אילו שיטות טיפול בחרדה דנטלית נחשבות ליעילות ביותר?

כאמור, פחד מרופא שיניים ניתן לפתור ולשפר ולא חייבים לחיות איתו. אין סיבה לחכות ולהגיע למצב של כאבים בלתי נסבלים כדי להגיע לטיפולי שיניים. ישנם מגוון שיטות יעילות לצורך טיפול בחרדה דנטלית:

• ישנם פתרונות המתבצעים אצל רופא השיניים כמו טיפולים תחת הרדמה או בשילוב גז צחוק, ספריי אלחוש או משחה מאלחשת, שמחליפים את הצורך בזריקה.

• מומלץ לספר לרופא לפני תחילת הטיפול על החששות והפחדים ואין סיבה להתבייש בדנטופוביה. המידע הזה יכול לסייע במהלך הטיפול לצורך הרגעה, הסברים, הפסקות ואולי גם יביא לשינוי בשיטת הטיפול. ישנם רופאים המדגימים, מסבירים ומראים בדיוק מה הם הולכים לעשות ואיזו תחושה צפויה, דבר שמפחית את רמות החרדה.

• טיפולים המתבצעים על ידי פסיכותרפיסטים במטרה להפחית חרדה דנטלית. ביניהם ניתן לציין טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), המסייע במצבים של חרדות שונות, וטיפול פסיכולוגי.

• ניתן להיעזר בטכניקות של הרפיה כמו דמיון מודרך, היפנוזה ועוד.