טיפול טבעי בחרדה

האם ניתן להתגבר על חרדות בעזרת טיפול טבעי, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול טבעי בחרדה ומדוע חשוב להתחיל לטפל בחרדות באופן טבעי מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

טיפול טבעי בחרדה איור

טיפול טבעי בחרדות: מתי צריך את זה?

חרדה, כמו מצבים נפשיים רבים אחרים, היא תופעה טבעית שמתרחשת בגוף כתגובה ממצבים מלחיצים אשר מעמידים את האדם בסכנה הישרדותית: הגוף הופך דרוך, מלא אדרנלין ומוכן לפעולה מהירה כדי להינצל.

עם זאת, כאשר חרדה מופיעה במצבים שאינם מסכנים באופן תדיר, הופכת לא פרופורציונלית ובעיקר מקשה על אורח החיים ועל איכותם – יש כאן נורת אזהרה. אחד הסימנים הנפוצים הוא שגרה שכוללת דפוסי הימנעות ותחושות שליליות סביב הגורם שמעורר את החרדה.

בשל היות החרדה תופעה טבעית בבסיסה, אשר נמשכת גם שנים ארוכות, תדירה ומטרידה בחיי היום יום – רבים מעדיפים להשתמש בטיפול טבעי לחרדה, כדי לחוות כמה שפחות תופעות לוואי ולהשפיע כמה שפחות על אופן פעולתו הרגיל של הגוף.

האם מתאים לי טיפול טבעי בחרדה?

חשוב להדגיש כי לא בכל הפעמים יהיה טיפול טבעי המוצא האפקטיבי ביותר עבור חרדה.

במקרים של חרדות קשות, הטיפול הטבעי יכול להשלים את התהליך הטיפולי הכולל שיהיה מעט "מאסיבי" יותר: שימוש ממוקד ומוגבל בתרופות כדי להתמודד עם סממני החרדה הקשים, ובמקביל עבודה עם איש מקצוע מתאים לאיתור מקורות החרדה וטיפול בה.

במקרים של חרדות קלות ושל מודעות גבוהה לגורם המעורר את החרדה, בהחלט ניתן ואף רצוי לפנות קודם כל אל האפשרויות השונות של טיפול טבעי, הרבה לפני שבודקים תרופות או מהלכים טיפוליים מורכבים יותר.

עם זאת, גם כאן כדאי להיוועץ בגורם מקצועי אשר יוכל להמליץ על הפתרון המתאים ויבצע מעקב על התוצאות הרצויות.

איך להתמודד עם חרדה באופן טבעי?

החרדה שוב מתחילה לבצבץ? הצמרמורת מצטברת והגוף הופך קפוץ? כפות הידיים מזיעות והנשימה הולכת ומתקצרת?

רבים מאתנו יעדיפו לא להגיע למצב הזה מראש, ולכן קיימים פתרונות טבעיים שמטרתם היא ליצור שגרה נינוחה ורגועה באופן כללי.

הומאופתיה (תכשירים בעלי רכיבים פעילים מעולם הטבע), צמחי מרפא ייעודיים, תוספי תזונה שנוטלים באופן יום יומי וטיפולי מגע שמבצעים באופן סדרתי, לכולם השפעה רחבת היקף המשליכה על שגרת החיים ומסייעת להתמודד עם חרדה באופן טבעי.

הומאופתיה כטיפול טבעי לחרדות

עולם הטבע מורכב, עשיר ומגוון – והתורה ההומאופתית מכירה בכך ומעדיפה את הרכיבים הפעילים שיש בצמחים ובמינרלים על פני יצירה מסונתזת של חומרים כימיים בעלי השפעות לא מיטיבות לגוף.

תכשיר הומיאופתי הוא למעשה מיצוי וזיקוק של מספר רכיבים טבעיים שונים. מה שנקרא 'החומר הפעיל' בתכשיר, הוא הרכיב העיקרי שפועל את פעולתו ומשפיע על הגוף, הרגש והמחשבה.

טיפול הומאופתי בחרדה הוא למעשה רקיחה אישית המתאימה את הרכיבים הפעילים כך שישפיעו בצורה היעילה ביותר על תסמיני חרדה שחווה אדם ספציפי.

הטיפול הטבעי כולל קודם כל תשאול ואבחון מקיף של האדם, ולא רק של הבעיה שממנה הוא סובל – זאת כדאי להתאים את הרקיחה גם לשגרת חייו.

לאחר מכן תבוצע ההכנה של הרקיחה ההומאופתית ובהמשך יבוצע מעקב על התוצאות בהתאם לצורך ולהשפעה על החרדה.

טיפול טבעי לחרדה באמצעות תוספי תזונה

רבים יופתעו לשמוע, אך בין מערכת העיכול ובין הנפש ישנו קשר הדוק. האוכל שאנו מכניסים לגופנו יכול להשפיע על מחשבותינו ורגשותינו וכך גם להיפך – למשל כאשר נחווה תחושות שליליות, לרוב נעדיף 'אוכל מנחם' ועתיר פחמימות ושומנים.

אז כיצד ניתן לנצל זאת לטובתנו? רכיבים מסוימים באוכל עשויים לשפר את התפקוד המוחי והמחשבתי שלנו, וכדי למקסם את פעולתם, ניתן לצרוך אותם בצורה מרוכזת של תוספי תזונה.

תוספי תזונה בעלי השפעה על חרדה ודיכאון:

ויטמינים מקבוצת B משפרים את ביצועי מערכת העצבים, מאזנים את הסוכר בדם ומסייעים לריכוז ולרמות אנרגיה גבוהות. בשל כך, ויטמיני B עוזרים בשיפור מצב הרוח ובכך מפחיתים תסמיני עצב, עצבנות ועייפות.

מגנזיום מסייע בהרגעת שרירים קפוצים ובהרפיית הגוף, הוא משפיע על הולכה עצבית של רגשות שליליים ולכן צריכתו מקושרת עם הפחתת דיכאון, דריכות ומתח.

אומגה 3 בריאה מאוד לגוף בפני עצמה, אך בהיבט של חרדה ודיכאון היא נמצאה כמשפיעה חיובית על תהליכים במערכת העצבים.

טיפול טבעי בחרדה תמונה

צמחי מרפא להשלמת הטיפול הטבעי בחרדה

בדומה לתוספי תזונה, גם צמחי מרפא הם למעשה ריכוז של רכיבים פעילים המגיעים מן הטבע, פשוט לא דרך התזונה אלא דרך מיצוי צמחי.

קיימות תמציות של צמחי מרפא שניתן לצרוך בצורה של טיפות לבליעה או של קפסולות ואפילו דרך חליטות תה. אחרות ניתן לשלב בשמנים לעיסוי או בצורה של התזה והרחה (למשל להתיז על הכרית לפני השינה).

אילו צמחי מרפא רלוונטיים במקרה של טיפול טבעי בחרדות?

אשווגנדה – צמח המסייע לריכוז, לאנרגיות וערנות. כוחו הוא בנטרול רדיקלים חופשיים העלולים לגרום נזק לגוף ולמוח. כל אלה הופכים אותו לבעל השפעות מרגיעות וחיוביות.

שורש קאווה – מסייע לשיפור מצב הרוח והפחתת לחץ ומתח באופן כללי. השורש פועל על ידי כך שמגרה עבודה מוגברת של קולטני דופמין – מוליך עצבי המוביל לתחושה טובה.

ולריאן – צמח המרגיע עצבנות, רוגז ורגשות שליליים על ידי הרפיית שרירים והירגעות. הוא גם משכך כאבים טוב אך מתאים לטיפול טבעי בחרדה בעיקר בשל חיזוק מערכת עצבים רופפת.

חלק מצמחי המרפא ניתנים ללא מרשם, אך בכל מקרה מומלץ להיוועץ באדם מקצועי לפני נטילתם, מכיוון שגם דבר טבעי עלול להיות מסוכן כאשר הוא נצרך בצורה לא מבוקרת.

טיפול טבעי בחרדות באמצעות תמציות פרחי באך

בדומה לצמחי מרפא, גם פרחי באך מגיעים לרוב בתמציות שבהן רוכזו החומרים הפעילים הרלוונטיים. קיימות תמציות 'קבועות' אך ניתן להתאים עבור כל אדם את התמצית שמחזקת את צרכיו האישיים.

בשל כך, גם כאן מומלץ להגיע לאיש מקצוע המתמחה בתחום כדי לעבור אבחון ספציפי ולקבל את התמצית המתאימה ביותר שתהיה גם האפקטיבית לסובל מחרדה.

קיימות תמציות באך רבות שרבות מהן עשויות לשפר את מצב הרוח, להרגיע ולעורר שלווה, להגביר שמחה באופן טבעי ואף לטפל בדיכאון, פחדים ועצבות.

טיפול טבעי במגע עבור מצבים של חרדה

הרפואה הסינית היא תורה שלמה, אך בעיקר ידועים בזכותה מרכזי האנרגיה בגוף והקשר בין הגוף והנפש.

טיפולי מגע לא רק נועדו להרפות ולשחרר שרירים נוקשים המתכווצים במצבי חרדה, אלא ממש לגרום לתחושה טובה, בטוחה ונטולת חששות ובכך להיפטר מהדפוסים המחשבתיים וההתנהגותיים הנלווים לחרדות.

אילו טיפולים טבעיים במגע קיימים לסובלים מחרדות?

טיפול רפלקסולוגי – עיסוי הנקודות הנכונות בכף הרגל שנועדו לחיזוק מערכת העצבים יכולות לסייע בוויסות רגשי.

דיקור קוריאני – השיטה המפורסמת למצבי חרדה נקראת "סו ג'וק" והיא מתאימה לאיזון הגוף במצבי מתח קשים.

טיפול שיאצו – תנועות הגוף והמגע של תורת השיאצו יכולים לשחרר את הגוף ואת המחשבות השליליות תוך מספר פגישות.

לסיכום: טיפול טבעי ללא תופעות לוואי לחרדות

קיים מגוון רחב של דרכי טיפול טבעיות במצב של חרדה. צריך לסייג ולומר לומר שייתכן ויהיה קשה למצוא טיפול טבעי בחרדות קשות, מכיוון שלעיתים צריך להשתמש בתרופות לפחות בתחילת התהליך, כדי להפחית את סימני החרדה הקשה ולהגיע למצב שבו האדם מצליח לשלוט במחשבותיו ורגשותיו עוד טרם תחילת הטיפול.

בכל זאת, הטיפול הטבעי בחרדה יכול להיות מצוין במצבים של חרדות קלות או להוות טיפול משלים בנוסף לתהליך מורכב יותר הכולל פגישות עם איש מקצוע מומחה בתחום.

יתר על כן, הקלות שבה ניתן לשלב את דרכי הטיפול הטבעיות ביום יום היא בעלת השפעה עצומה, שכן ככל שמצליחים להכניס לשגרה את הטיפול – כך הוא יהיה יעיל יותר, ואם מדובר בשגרה שהיא טבעית ונטולת תופעות לוואי, כך היא תוכל גם להימשך זמן רב ולהביא לתוצאות אפקטיביות.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא טיפול טבעי בחרדה