חרדות אצל הורים

האם ניתן להתמודד עם חרדה הורית, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בחרדה אצל הורים ומדוע חשוב להתחיל לטפל בחרדות של הורים מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

חרדות אצל הורים איור

חרדות אצל הורים עלולות לפגוע בילדים

כולנו מכירים את האושר שבהפיכתנו להורים. למעשה השמחה וההתרגשות מתחילות כבר עם קבלת הבשורה על ההיריון. לצד השמחה הגדולה והציפייה להיות הורים, מתחילה להתגבש גם הבנה שיש לכם אחריות על יצור חי נוסף, והיא מתחילה כבר עכשיו.

האחריות המוטלת עליכם כהורים לעתיד כוללת גם פעולות של בדיקות, מעקב והתנהלות זהירה יותר. הידיעה הזו שמתפתח בן אנוש אצלכם כבר מתחילה להכניס מעט דאגה – האם הוא מתפתח באופן תקין? האם הוא יהיה ילד בריא? האם אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי שהתינוק יהיה מוצלח, חכם ומאושר?

כל אחד שהופך להורה מטפח גם צד של דאגה, וזה לגמרי ברור. אנחנו הרי רוצים שהילדים שלנו יהיו מאושרים, מוצלחים, בריאים, שלא יפגעו בהם, שיהיו אהובים חברתית ואנחנו מוכנים לעשות הרבה מאוד כדי שזה יקרה. אבל לפעמים החרדה הזאת יכולה להיות גדולה מדי, חונקת, מלחיצה ומגבילה, וזה עלול לפגוע בילדים ואף לגרום להם למגוון חרדות.

הורים חרדתיים מתמודדים עם טווח רחב של תסמינים

חרדה היא מנגנון חיובי כשהיא במידה, היא נועדה לגרום לנו להיזהר, להיות דרוכים מפני סכנה, אבל כשהיא קיימת ללא הפסק וללא סיבה ממשית, היא מתישה את הגוף והנפש. לחרדה יש צורות ביטוי רבות, יש חרדה חברתית, חרדה מפני מחטים, טיסות, מחלות ועוד רבות, ובדרך כלל יש לחרדות היבטים גופניים, התנהגותיים ונפשיים.

מבחינה גופנית החרדה גורמת לעלייה בדופק, להזעה, ללחץ בחזה, לכאבי ראש, קשיי שינה, בעיות עיכול ועוד. מבחינה התנהגותית החרדה גורמת להימנעות מלהגיע לסיטואציה מלחיצה, לפעמים להתבודדות, לניסיון להסתיר את החרדה, לקשיים בזוגיות ועוד. מבחינה נפשית יכול להתפתח גם דיכאון, ייאוש ועוד.

איך מתבטאת חרדה הורית?

הורה חרדתי מתקשה פעמים רבות להפריד בין עולמו ובין עולם הילד והוא משליך את חרדותיו ומעביר אותן הלאה. מצב זה יכול ליצור אצל הילד חרדות הנובעות מחיקוי והפנמה של האמירות וההתנהגות של ההורה. כמו כן, הורה חרדתי נוהג להגביל את הילד בפעילויות של בני גילו, דבר העלול לבודד אותו ולפגוע בו חברתית.

אנו רגילים לשמוע הורים לילדים קטנים שמזהירים אותם מפני נפילה, מקפיצה או מטיפוס, לעומת הורים אחרים שמאפשרים יותר ביטחון ותעוזה. אלה וגם אלה דואגים לילדיהם, אך ילדים להורים חרדתיים נחשפים הרבה יותר לאזהרות ודאגנות.

בגילים צעירים יש יותר חרדה ביחס למאפיינים פיזיים – שהילד לא ייפול, שיאכל מספיק, שיתפתח היטב, ובהמשך הדאגנות המוגזמת והחרדות מופנות למאפיינים חברתיים, לימודיים ועוד. גם כשהם גדלים והופכים למתבגרים, הורים חרדתיים אינם מרפים ודואגים להתקשר לילדיהם לא הרף, לבדוק שהם בסדר, לחכות להם ערים גם כל הלילה.

חרדה אצל הורים יכולה להתבטא בצורה של דאגנות, מחשבות טורדניות, פסימיות, דמיון של תרחישים מסוכנים העלולים לקרות לילדים, קשיי שינה, לחץ, חוסר שקט, דופק מואץ, התקפי פאניקה ועוד.

סיבות אפשריות להתפתחותן של חרדות אצל הורים

הדאגה הברורה של הורים לשמור על משפחתם היא חלק מובנה מהפיכתם להורים, אך כשהחרדה הופכת למנגנון מוגזם ומגביל, יכולות להיות לכך כמה סיבות:

• הפרעות נפשיות של ההורים שהיו קיימות כבר בעבר.

• חרדות של ההורים או של קרובי משפחתם.

• ילד עם בעיה התפתחותית מיוחדת, בעיה התנהגותית או קושי להשתלב בחברה.

• נטייה להשוות את הילד, התנהגותו והתפתחותו עם בני גילו באופן כפייתי.

• מקרי עבר לא נעימים שקרו להורה או לילד שגורמים לחץ וחרדה בהווה.

• בעיות גופניות או רפואיות של ההורה או של הילד.

חרדות אצל הורים תמונה

איך מזהים חרדה הורית?

כשדאגה הורית הופכת למגבילה ומונעת מהילד פעילויות שבני גילו וחבריו משתתפים בהן, היא פוגעת בעצמאות של הילד, מנתקת אותו ולא מאפשרת לו להתמודד עם המציאות. כמובן שאם מדובר על פעילות מסוכנת חשוב למנוע אותה, אבל אם מדובר בחרדה שבה ההורה מדמיין תרחישי אימה ובכך מונע מהילד או מהמתבגר להשתלב בחברת בני גילו, הרי שזה פוגע בו והחרדה עלולה לחלחל גם אליו.

יש מקרים שבהם ההורה מדבר על החרדה ועל התרחישים שהוא מדמיין בפני הילד או בפני בני משפחה אחרים, דבר שהם עלולים להפנים ואף יכול לפגוע במערכת היחסים בתוך המשפחה.

השפעת חרדת הורים על הילדים שלהם

ידוע שחרדות יכולות להיות עניין תורשתי, ולגדול עם הורה שמתמודד בעצמו עם חרדה יכול להיות לא פשוט ולהשפיע על הילד ועל התבגרותו. יש לכך גם תימוכין סטטיסטי, ונמצא שילדים להורים חרדתיים עלולים לפתח הפרעות חרדה בשיעור גבוה מאוד ביחס לילדים להורים אחרים. ויש לכך השפעה גם על סוג החרדה שאיתה מתמודד ההורה. לדוגמה חרדה חברתית יכולה לחלחל גם לילד ששומע אמירות חרדתיות מפי ההורה, כמו גם חרדות אחרות ופוביות שונות.

מהו הטיפול היעיל לחרדות אצל הורים?

ראשית חשוב לדעת שיש מה לעשות וחרדתיות לסוגיה אינה גזירת גורל. אל תשפטו את עצמכם לחומרה והתייחסו לעצמכם בסלחנות ובאהבה. ניתן להתמודד עם חרדה הורית על ידי מודעות ושחרור הדרגתי תוך התייחסות להורים אחרים ולפעילויות של חבריו של הילד. נסו לשלוט בחרדה כך שלא תגביל את הילד, תנו לו מרחב, גם אם הוא ילד קטן שמשחק בגן השעשועים וגם אם הוא ילד גדול יותר שמעוניין להצטרף לחוג עם חבריו.

זכרו שכל ההורים אוהבים את ילדיהם וכולם דואגים להם, אך יחד עם זאת כולכם רוצים לגדל ילדים שיידעו להתמודד עם החיים ולהיות עצמאיים. אם אתם חשים שאינכם מסוגלים להרפות וזקוקים לעזרה מקצועית, אל תתביישו לפנות לטיפול כדי לשפר את חייכם וחיי ילדכם. טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד יכול לשנות את ההתייחסות שלכם ולהקל עליכם ועל ילדכם.