או סי די - OCD

האם ניתן להתמודד עם או סי די, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול ב-OCD ומדוע חשוב להתחיל לטפל בהפרעה טורדנית כפייתית מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

או סי די OCD איור

OCD: מה זה או סי די?

הפרעה טורדנית כפייתית או בשמה הלועזי הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) היא בעיה שקיימת בקרב מבוגרים וילדים ומתבטאת בצורות שונות. אף על פי שיש לא מעט אנשים שחווים מדי פעם מחשבות טורדניות, נוהגים לבצע מנהגים וטקסים מפעם לפעם מתוך הרגל, יש רק מעטים שמאובחנים עם הפרעת OCD.

שמה של ההפרעה הנפשית הפך למוכר מאוד בשנים האחרונות, אך יש דרך מקצועית לאבחן את המצב הקליני, שיש לו מגוון התנהגויות ומחשבות.

כיצד באה לידי ביטוי הפרעה טורדנית כפייתית?

כפי שמעיד עליה שמה, להפרעה טורדנית כפייתית יש ביטוי אובססיבי של מחשבות טורדניות בלתי נשלטות וביטוי כפייתי של התנהגויות, טקסים ומנהגים שמקורם בלחץ נפשי, חרדה ומצוקה ובניסיון להתגבר עליהם או להקל עליהם.

או סי די (OCD) היא הפרעה נפשית שהמאפיינים הבולטים שלה הם מחשבות חוזרות וטורדניות, ולצידן טקסים ופעולות אובססיביות שבאמצעותן הסובלים מההפרעה מנסים להרגיע את המחשבות ואת החרדה. הפעולות וההתנהגויות האובססיביות מביאות הקלה זמנית אך בהמשך הן מחמירות שוב.

הפרעת OCD: תסמינים, סימפטומים ודוגמאות

להפרעת OCD תסמינים מגוונים, ולכל מי שסובל ממנה יש את הפן החרדתי והנקודתי שלו שבו הוא ממוקד. עם זאת, יש כמה מאפיינים כלליים שרבים מהלוקים בהפרעה חווים.

המחשבות בדרך כלל נובעות מחרדות שונות ומפחדים, למשל פחד לשכוח משהו חשוב, חשש להזיק למישהו, לפגוע במישהו בשוגג, לגרום נזק, פחד מחיידקים, מזיהום ועוד. אותן מחשבות מביאות לעשיית פעולות שוב ושוב, כמו:

• בדיקה חוזרת של נעילת הבית או הרכב
• בדיקה חוזרת של כיבוי הכיריים או החשמל
• בדיקה שוב ושוב שאדם לא דרס מישהו במקרה
• שטיפת ידיים לעיתים קרובות
• שמירה על היגיינה באופן מוגזם
• סדר מופתי של אביזרים או פריטים
• חיטוי פריטים או משטחים
• חזרה על מילים מסוימות בסדר מסוים
• בחירת צבעים וסלידה מצבעים אחרים

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית המתבטאת בהקפדה על ניקיון אינה נעימה למי שסובל מההפרעה והיא יוצרת חשש ממחלות, אך גם סבל וקושי לסביבתו של האדם. לעיתים האדם חש בושה מהטקסים הלא רציונליים שהוא מבצע וחש צורך להסתיר את ההתנהגות. הצורך להסתיר את הטקסים מוסיף עומס רגשי וחרדה למי שממילא סובל מכך.

החששות שמלווים את האנשים מתמקדים בדרך כלל בחוסר ודאות, והסיבה היא שמה שמניע את הפרעת OCD הוא בראש ובראשונה חרדה. הטקסים שנעשים במטרה להרגיע את החרדה הופכים לחלק מהשגרה של האדם, גוזלים אנרגיה רבה ובכך מפריעים לו לנהל חיים פעילים, תקינים, לפעמים פוגעים ביכולת לעבוד, בזוגיות ובמשפחה.

מאפיינים של או סי די (OCD) אצל ילדים

הפרעת OCD אצל ילדים מתבטאת במחשבות טורדניות, בחרדות ובהתנהגות אובססיבית, בדיוק כפי שקיים אצל מבוגרים. הפעולות שהילד עושה נועדו לעזור לו להרגיע את החרדה, חלקן מיועדות לתפיסתו למנוע אסון או מקרה רע שיקרה לו או למישהו קרוב אליו.

הטקסים והפעולות הופכים להיות מטלות מתישות הגוזלות זמן, אנרגיה ויכולות גם לגרום לבוז ולהצקות מצד סביבת הילדים. אותן פעולות כפייתיות המאפיינות או סי די (OCD) אצל ילדים יכולות להיות מטרד הגורם סבל ומצוקה בפני עצמו המצריך מהילד נגישות לברז מים למשל אם הוא מרגיש צורך לשטוף ידיים לעיתים תכופות.

או סי די OCD תמונה

מהם הגורמים להופעת הפרעה אובססיבית קומפולסיבית?

אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש סבורים שמקור ה-OCD מצוי בילדות. הסיבות להופעת הפרעה טורדנית כפייתית יכולות להיות יחס נוקשה של הורה, אירועים שגרמו לחרדה ולחוסר שליטה, תורשה של ההפרעה, מאפיינים ביולוגיים או סיבות אחרות.

לא תמיד ניתן לזהות את הגורמים ל־OCD אצל ילדים ומבוגרים, אך חשוב לטפל בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית בהקדם כדי להקל על הסובלים ממנה.

האם OCD זו מחלה לכל החיים?

בעיסוק בתחום זה של הפרעה טורדנית כפייתית עולות מספר שאלות:

האם OCD היא מחלת נפש?

מדובר בהפרעה נפשית מסוג הפרעות נוירוטיות בתחום החרדה. לאנשים המתמודדים עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית יש יכולת לנהל חיים מתפקדים והחשיבה הרציונלית שלהם אינה נפגעת. הם מודעים למצבם ואף יכולים לפנות לקבלת טיפול ב־OCD בעצמם.

האם OCD עובר?

ברוב המקרים ההפרעה הזו אינה חולפת מעצמה ללא טיפול בחרדות, ואדם יכול לסבול מכך לאורך שנים רבות. ללא אבחון וטיפול המצב צפוי להחמיר ולהישאר כל השנים, אך עם טיפול ב-OCD ניתן ללמוד להרגיע את החרדות ולנהל את המחשבות הטורדניות כך שלא יפריעו לתפקוד התקין של האדם.

האם אפשר להחלים מ־OCD?

רוב הסובלים מההפרעה או בני משפחתם תוהים האם אפשר לחוות חיים נטולי חרדות, טקסים ומצוקה בעזרת טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית. התשובה היא שניתן לחולל שינוי משמעותי ולהחלים מ-OCD בעזרת טיפול מקצועי ולעיתים משולב המותאם באופן אישי.

דרכי טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

הטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית מצריך אבחון מקצועי בשלב ראשון. אבחון OCD מתבצע על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג קליני במהלך מספר פגישות הכוללות מבחנים פסיכולוגיים, ראיון ושאלון ממוקד. לאחר האבחנה מתאימים את הטיפול באופן אישי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא הנפוץ ביותר ומתמקד בשינוי דפוסי החשיבה של המטופל, בזיהוי הטריגרים המעוררים חרדה והחלפת התגובה בחלופה טובה יותר. במהלך טיפול CBT ב-OCD מנסים לאתר את הנושאים המעוררים את החרדה ואף מבצעים חשיפה הדרגתית כדי לנטרל את השפעתם.

טיפול תרופתי הוא חלק מהמענה המשולב במקרים מסוימים של או סי די (OCD) והוא נועד לטפל בחרדה ובדיכאון. ברוב המקרים עושים שימוש בתרופות ממשפחת ה-SSRI המפחיתות את החרדה ומקלות על הטיפול הפסיכותרפי ועל ההתנהלות השגרתית של המטופל.

EMDR זו שיטת טיפול המשתמשת בגירוי של המוח באמצעות מכשיר הגורם לתזוזות העיניים מצד לצד המגרות את אונות המוח. שיטה זו יעילה במקרים שבהם הפרעת OCD נגרמה מטראומה כלשהי, והיא מסייעת לבעיות רגשיות כמו חרדות, פוביות ופחדים.

שיטות טיפול טבעי ב־OCD ללא תרופות

אחת משיטות ההרגעה היעילות לצורך התמודדות עם חרדות ומחשבות טורדניות היא מיינדפולנס, שמטרתה להגיע למצב של מודעות של הרגע, ללא שיפוטיות, תוך תשומת לב לתחושות בהווה.

התרגול של השיטה מוביל לשהייה בתוך המחשבות הטורדניות אך הכלה שלהן ללא ביצוע טקסים ותגובה התנהגותית. דמיון מודרך ומדיטציה הן שיטות נוספות להרגעה ולנטרול ההשפעה של החרדות המובילות למצוקה ולהתנהגות אובססיבית.