חרדה מוכללת או כללית (GAD)

האם ניתן להתגבר על חרדה מוכללת, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בחרדה מוכללת ומדוע חשוב להתחיל לטפל בהפרעת חרדה כללית (GAD) מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

חרדה מוכללת כללית איור

האם הפרעת חרדה מוכללת פוגעת בכל תחומי החיים?

אנשים עם הפרעת חרדה מוכללת (GAD) עובדים בלדאוג. הם חוששים מתרחישים שסבירות התרחשותם נמוכה עד-מאוד. החרדה שהם חווים היא עצמתית ומוגזמת וחסרת סיבה מוצדקת. החרדה לא ממוקדת בתחום חיים אחד, אלא במגוון תחומים חשובים בחיים, כמו עבודה, משפחה, לימודים, בריאות – ועוד. ההפרעה פוגעת במידה רבה בתפקוד שלהם וברווחה האישית שלהם ולא מותירה להם הזדמנויות רבות להירגע או ליהנות.

בילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת חרדה כללית נהוג לטפל באמצעות טיפול רגשי פרטני, כמו טיפול CBT או טיפול דינמי, אותם ניתן לשלב גם עם טיפול קבוצתי או טיפול משפחתי. פעמים רבות משולב בתהליך גם טיפול תרופתי קצר-מועד או ארוך-טווח. חשוב מאוד לאבחן את הסוגיה באופן רשמי ולפנות לטיפול בשביל למנוע המשך התדרדרות ויצירה של בעיות רגשיות נוספות, כמו הפרעת חרדה מסוג אחר, הפרעת מצב-רוח או התמכרות לחומרים ממכרים.

14 תסמינים של חרדה כללית

הפרעת חרדה מוכללת כוללת תסמינים רבים מאוד, המאפיינים בחלקם גם הפרעות חרדה מסוגים שונים, לרבות התסמינים הבאים:

1. דאגה מוגזמת, מתמשכת ובלתי-פרופורציונאלית בנוגע למגוון תחומים בחיים
2. תפיסת אירועים כמאיימים גם כשאין סיבה אובייקטיבית לתפוס אותם באופן זה
3. קושי להתמודד עם אי-ודאות
4. פסימיות וחשש מתמיד מאירועים עתידיים קשים
5. חשיבת-יתר והתחשבות בכל התרחישים האפשריים
6. מחשבות טורדניות ופולשניות
7. עצבנות-יתר ונטייה להתעצבן בקלות ובמהירות
8. קשיי קשב וריכוז
9. קושי לקבל החלטות
10. כאבי בטן וכאבים בחזה
11. חולשה ועייפות
12. קושי להירדם וקשיי שינה
13. בעיות והפרעות בתפקוד מערכת העיכול
14. לחץ דם גבוה

אילו גורמים משפיעים על התפתחותה של חרדה מוכללת אצל ילדים או מבוגרים?

הפרעת חרדה כללית (GAD) עשויה להתפתח בעקבות השפעתם של גורמים שונים, לרבות מספר גורמים במקביל. אלו הם הגורמים העיקריים להתפתחותה:

כימיה מוחית – רמה נמוכה של הנוירוטרנסמיטר סרוטונין עשויה להגדיל את הסיכוי לפתח הפרעת חרדה מוכללת ולסבול מחרדה באופן כללי.

גנטיקה – גם להפרעת חרדה כללית, כמו להפרעות רגשיות רבות אחרות, עשוי להיות הסבר גנטי.

אירועי חיים – אירועים טראומטיים ומלחיצים, גירושין, התעללות ואובדן של אדם קרוב עשויים להוביל להתפתחות של הפרעת חרדה מוכללת אצל ילדים או מבוגרים.

חומרים ממכרים – גמילה מהתמכרות לחומרים ממכרים או שימוש מוגזם בהם עשויים להוביל ליצירת ההפרעה או להחמרתה.

הפרעות רגשיות – הפרעות רגשיות אחרות כמו הפרעות חרדה או הפרעות מצב-רוח עשויות להוביל להתפתחות של הפרעת חרדה כללית.

חרדה מוכללת כללית תמונה

הפרעת חרדה כללית – אבחון רשמי בישראל

על מנת לאבחן באופן רשמי הפרעת חרדה מוכללת יש צורך שיופיעו רגשות של חרדה ודאגה במקביל לחוסר יכולת לשלוט בהן. בנוסף יש צורך שיופיעו לפחות 3 מהתסמינים הבאים: חוסר מנוחה, אנרגיה נמוכה, קשיי ריכוז, נטייה להתעצבן בקלות, מתיחות בשרירים ובעיות בשינה. על התסמינים הרלוונטיים להופיע במשך שישה חודשים או יותר ובמרבית הימים בתוך כלל תקופת הזמן המדוברת.

בנוסף יש צורך שהתסמינים יפריעו באופן ממשי לרווחה ולתפקוד במספר תחומים בחיים, כמו התפקוד החברתי, האקדמי, המקצועי והמשפחתי. בעת אבחון חרדה כללית אצל ילדים או מבוגרים יש צורך לשלול אפשרויות אחרות שעשויות להסביר את התסמינים. אלו יכולים להיות למשל יתר פעילות של בלוטת התריס או שימוש מוגזם בחומרים ממכרים. בנוסף, עליהם להופיע בנפרד מכל הפרעה נפשית אחרת.

שאלון חרדה כללית לצורך אבחון עצמי

רק אבחון בידי פסיכולוג קליני או פסיכיאטר הוא אבחון רשמי, מקצועי ומדויק של הפרעת חרדה מוכללת (GAD), אך נסו לבדוק לפי שעה האם ההצהרות הבאות תקופות לגביכם. אם כן, כנראה שכדאי לפנות לקבלת אבחון מקצועי. ההצהרות בשאלון הבא כתובות בלשון זכר אך מתייחסות כמובן לשני המינים. אלו הן ההצהרות:

• אני מרגיש שאני דואג יותר מדי ולעיתים קרובות מדי

• אני נוטה לאבד עשתונות ולהגיב באופן בלתי-פרופורציונאלי לסיטואציות רבות המתרחשות בחיי

• אני מרגיש שאין לי שליטה על המחשבות ועל הרגשות שלי

• החרדה והדאגה מפריעות לי ליהנות, להירגע ולחוש שלווה

• החרדה והדאגה פוגעות בתפקוד שלי במספר תחומים בחיים, כמו עבודה, משפחה, לימודים ומערכות יחסים

• אני מתרכז בעתיד ולא בהווה ונמצא יותר מדי בתוך הראש שלי

• המחשבות הטורדניות והפולשניות מפריעות לי לתפקד ופוגעות בעבודה ו/או בלימודים ו/או במערכות היחסים שלי ו/או בתחומים נוספים בחיי

• לעיתים קרובות אני מרגיש שדבר נורא עומד להתרחש בעתיד הקרוב או הרחוק

• אני מרגיש שאני כל הזמן נמצא "על הקצה", חסר מנוחה ומתעצבן בקלות רבה

• אני מתמודד עם בעיה רגשית נוספת ומאובחנת, כמו התמכרות לחומרים ממכרים, הפרעת חרדה או הפרעת דיכאון

5 סוגי טיפול בחרדה מוכללת אצל ילדים או מבוגרים

ישנם מספר סוגי טיפולים יעילים עבור טיפול בחרדה מוכללת אצל ילדים או מבוגרים. לרוב נהוג לשלב טיפול רגשי וטיפול תרופתי, ובכל מקרה לא כדאי לוותר על הטיפול הרגשי. אלו הם הטיפולים היעילים ביותר בתסמינים של חרדה כללית זו:

1. טיפול דינמי / טיפול פסיכודינמי – טיפול ארוך ומעמיק, שנמשך לכל הפחות על פני מספר חודשים, ואינו מוגבל מראש בזמן. ביכולתו לטפל בהפרעות רגשיות שונות, לרבות בהפרעות חרדה ובהפרעת חרדה כללית קשה. הטיפול עוסק במידע החבוי בתת-מודע של המטופל, לרבות זיכרונות ורגשות מודחקים, חוויות טראומטיות, פנטזיות ופחדים. הוא חותר להעלות אותם אל האזור המודע, ולעזור למטופל לעבד את אותם התכנים, להכיר בהם ולקבל אותם. לאחר עיבוד התכנים הללו, ניתן לנטרל את ההשפעה הרגשית שלהם וכך לנטרל את החרדה, ולאפשר למטופל לחיות חיים טובים, מאוזנים ושלווים יותר.

2. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול קצר-מועד ופופולארי מאוד כשמדובר בהפרעות חרדה למיניהן. במהלך מפגשי הטיפול, המטופל יונחה לאתר ולזהות דפוסי חשיבה שליליים ובלתי-מדויקים הנוגעים אליו, אל התפיסה העצמית שלו ואל הדרך שבה הוא תופס את סביבתו ואת חייו. הוא יונחה לאתר גם דפוסי התנהגות מזיקים שנובעים מהם ומנציחים את החרדה. לאחר הזיהוי, המטפל יעזור לו לערער על הדפוסים הללו ולשחרר אותם לדרכם. לאחר מכן הוא יעזור לו לסגל דפוסים חדשים לחלוטין, שיקדמו אותו ואת חייו. המטפל ילווה אותו ביישום אותם הדפוסים בפועל, ויעניק לו כלים להתמודדות עם חרדה ומצוקה רגשית.

3. טיפול משפחתי – טיפול שמערב בני משפחה נוספים במטרה לקדם את התהליך הטיפולי ולאפשר לבני המשפחה להשפיע עליו לטובה ולקחת בו חלק אקטיבי. המטפל או המטפלת ידריכו אותם כיצד לעזור לבן המשפחה שמתמודד עם הפרעת חרדה כללית (GAD) ויעזרו גם להם להתמודד בעצמם טוב יותר עם הסוגיה, שסביר להניח שמשפיעה באופן זה או אחר גם עליהם.

4. טיפול קבוצתי – השתתפות בקבוצה בה לוקחים חלק אנשים נוספים המתמודדים עם הפרעות חרדה שונות. הקבוצה מאפשרת למשתתפיה ליצור קשרים חברתיים, להביע את עצמם באופן פתוח וחופשי וליהנות מתחושות הדדיות של אהבה, קרבה, סולידריות ואמפתיה. המטפל או המטפלת של הקבוצה מעניקים להם תובנות וכלים להתמודדות טובה יותר עם הפרעת חרדה מוכללת וכלים לשיפור דפוסי חשיבה והתנהגות שיוצרים אותה, מחמירים אותה ומקבעים אותה.

5. טיפול תרופתי – טיפול ארוך-טווח באמצעות תרופות ממשפחת ה-SSRI, שעוזרות בשיפור המצב-רוח ובהפחתת תסמינים של חרדה ודיכאון על ידי העלאת ריכוזו של הסרוטונין – מוליך עצבי חשוב. בין תרופות אלו ניתן למנות תרופות פופולאריות ומוכרות כמו פרוזאק וציפרלקס. אפשרות נוספת היא להשתמש לטווח קצר בלבד בתרופות נוגדות-חרדה ממשפחת הבנזודיאזפינים, אך יש להיזהר משימוש-יתר בהן, שיוביל ליצירת תלות, התמכרות ותסמיני גמילה קשים.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא חרדה כללית או מוכללת (GAD)