טיפול בחרדה ללא תרופות

האם ניתן להתגבר על חרדות ללא תרופות, כמה זמן לוקח תהליך של טיפול בחרדה ללא תרופות ומדוע חשוב להתחיל לטפל בחרדות בלי תרופות מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

טיפול בחרדה ללא תרופות איור

מדוע חשוב למצוא טיפול בחרדה ללא תרופות?

במהלך חיינו כנראה שניתקל יותר מפעם אחת באירוע מלחיץ כזה או אחר: מבחן חשוב, שבת ראשונה בצבא מחוץ לבית, התחלת עבודה במסגרת זרה, פגישה זוגית עם אדם חדש ועוד ועוד.

עם זאת, מעבר לאירועים ולתקופות מוגדרות, יהיו מי שיחוו לחץ ומתח בצורה הרבה יותר חזקה ובתדירות שהיא לפעמים יום יומית. בצורה זו, הלחץ והמתח הופכים למצב חמור בהרבה: חרדה, והחרדה הזאת מטרידה את הסובל ממנה ומהווה הפרעה ממשית לחייו.

החרדה היא לעיתים קרובות אינה פרופורציונלית באופן אובייקטיבי ותסמיניה הגופניים, המחשבתיים וההתנהגותיים עלולים לשבש את אורח החיים. כך אדם הסובל מחרדה ימנע מעצמו דברים מסוימים שעלולים לעורר אותה.

כדי להגיע לאיכות חיים מיטבית יידרש טיפול מקצועי, כאשר קיימות דרכי טיפול רבות שונות – אחת מהן היא באמצעות תרופות שנועדו לשכך תחושות של דיכאון ושל סטרס.

אם כך מדוע חשוב למצוא דרך טיפול בחרדה ללא תרופות?

• חרדה היא מצב מתמשך והיא עלולה לפרוץ בכל רגע – התלות בתרופות יכולה להקשות על ההתמודדות איתה ביום יום.

• שימוש בתרופות בהכרח גורר השלכות בריאותיות של תופעות הלוואי ושל שימוש ממושך בחומר שעלול להיות ממכר.

• טיפול תרופתי לא מגיע לשורש החרדה ולמקורה, אלא רק מטפל באופן שטחי ומקל על התסמינים שהיא מעוררת.

• לעיתים עלולה להתפתח סבילות של הגוף כלפי הרכיבים הקיימים בתרופות – כך שהן כבר לא ישפיעו כלל.

תופעות לוואי של תרופות לטיפול בחרדה

קיים מגוון רחב של תרופות המטפלות בחרדה, ביניהן גם תרופות המשמשות לטיפול בדיכאון או במצבי לחץ ומתח – כאשר כל התרופות הללו פועלות על מנגנונים שמווסתים תהליכים בגוף ומפחיתים את התסמינים הפיזיולוגיים המתעוררים בו עם הופעתה של החרדה.

להלן רשימה אפשרית של תופעות לוואי הקיימות לתרופות המטפלות בחרדה:

• עייפות ותחושה מנומנמת
• כאבי ראש, יובש בפה וסחרחורות
• חוסר יציבות של הגוף
• דיבור לא ברור, בלבול
• קושי בהעברת זיכרונות מטווח קצר לטווח ארוך

בשל תופעות לוואי כמו אלו שצוינו, פסיכיאטרים ומטפלים ממליצים שלא להשתמש בתרופות לטיפול בחרדה באופן ממושך. כמו כן, קיים הסיכון שהגוף יתמכר אל החומרים של התרופה ויהיה צורך בהגדלת המינון בצורה מסוכנת. כתוצאה מכך, השימוש המירבי שממליצים עליו בדרך כלל הוא של עד 14 יום בלבד.

סוגי טיפול בחרדות ללא תרופות

אמנם תרופות מאפשרות להקל על תסמיני חרדה בטווח הקצר, אך כאמור, זוהי לא דרך טיפול אפקטיבית לאורך זמן.

כדי לטפל בחרדה ללא תרופות, ניתן לנקוט באחת או יותר מדרכי הטיפול הבאות: שינוי התזונה, שינוי אורח החיים, עבודה עצמית במישור הנפשי ועוד.

חשוב להבין שהחרדה על פי רוב נובעת מגורם רגשי ומחשבתי עמוק שיש לפתור אותו מהשורש. גם אדם שיחליט לקחת אחריות ולשנות את כל היבטי חייו, אולי יצטרך עזרה מקצועית של אדם המוסמך לטפל בחרדות ללא תרופות – מטפל רגשי או פסיכולוגי – ואפילו אז החרדה לא נעלמת לחלוטין, אך ההתמודדות עמה משתפרת משמעותית.

התמודדות פיזיולוגית עם חרדה ללא תרופות: תזונה

האוכל שנכנס לגופנו עשוי להשפיע לטובה או לרעה, לא רק על הבריאות הפיזית והגופנית שלנו – אלא גם על הבריאות הנפשית.

כיצד? נראה שצריכה גבוהה של שומנים ופחמימות ריקות באופן לא מאוזן גורמת להעצמה של תחושות שליליות נרחבות כמו דיכאון, סטרס ועוד.

ההשפעה הגופנית משליכה על מצבי הרוח, שכן העליות התדירות והקיצוניות ברמות הסוכר והשומן בדם גורמות לעייפות, תחושת כובד ועצבנות. כל אלה מצטרפים לסממני חרדה קיימים ומחמירים אותם.

לפיכך חשוב להימנע ממזונות כמו:

• ממתקים וחטיפים עתירי סוכר ונתרן
• מאכלים מטוגנים עתירי שומן רווי
• מוצרי מזון מעובדים ומתועשים

ואילו מזונות דווקא כדאי לשלב בתזונה כדי לסייע להתמודדות עם חרדה ללא תרופות?

• פחמימות מורכבות כמו בקמח חיטה מלאה
• שומנים בריאים כמו באגוזים ובוטנים
• ירקות ופירות טריים ומלאים בסיבים תזונתיים

כל אלה מסייעים בשמירה על איזון מצב הרוח וגם בונים את גופנו וגורמים לנו לחוש טוב באופן שגרתי. הבריאות הפיזיולוגית שלנו חשובה גם בפני עצמה, כמובן, אך יש להכיר את ההשפעה שלה על הנפש ועל החרדה ולאכול בהתאם.

טיפול בחרדה ללא תרופות תמונה

התמודדות התנהגותית עם חרדה ללא תרופות: שינוי אורח חיים

חרדה מתפתחת לעיתים בעקבות אירועי חיים מסוימים, שגרה מתוחה וגורמים נוספים המעצימים דיכאון, סטרס ולחץ.

בשל כך, עם הופעת החרדה יש לאתר מהו השינוי שהוביל אליה ולצמצם אותו במידת האפשר – למשל אדם שנכנס לחיינו או עבודה חדשה – כל עוד החרדה אינה יוצאת מהגבולות הנורמטיביים ומתחילה להקשות יתר על המידה.

ובכל זאת, גם אם לא ניתן לשנות את אורח החיים המלחיץ (למשל אדם אשר גר באזור עם מתיחות ביטחונית תמידית) ניתן לשלב סוגי טיפול התנהגותיים כדי לטפל בחרדה, ללא צורך בתרופות.

הרגעת הגוף באמצעות נשימות – טכניקות נשימה עמוקה מהבטן להרגעת תחושת הסטרס בהתקף החרדה.

ביצוע מדיטציה או יוגה – תרגול תנועתי אשר נועד להקשיב לגוף, לרפות את השרירים ולנקות מתח מיותר.

פעילות גופנית – מגמישה שרירים מכווצים, מעלה את רמות האדרנלין וגורמת לתחושה טובה ומרעננת.

הקפדה על שגרת שינה מיטיבה – במהלך השינה הגוף משלים תהליכים החשובים לבנייתו ולתחושת רגיעה.

כתיבת יומן או שיחת עם קרוב – פריקת הרגשות, העומס וההצפה עשויה לסייע ולתת תחושה טובה.

התמודדות נפשית עם חרדה ללא תרופות: עבודה עצמית

בנוסף לשינויים תזונתיים ולשינויים ההתנהגותיים באורח החיים, ישנו גם הטיפול הפנימי בחרדה, טיפול ללא תרופות שמטרתו חיזוק הקשב העצמי, היכולות המחשבתיות והשליטה הרגשית.

שיטת מיינדפולנס

שיטה שבה מתמקדים בהווה המתרחש כרגע, כדי לסנן מחשבות רעילות על עתיד אפשרי שלילי (מה שמעורר חרדה) או מחשבות אובססיביות לגבי העבר.

חלק מתורת המיינדפולנס עוסק בעיבוד חוויות באופן פתוח ומקבל, כדי לא לתת לרגשות או משקעים להצטבר ולהפוך לטראומה כלפי העתיד – העיבוד הזה חשוב מאין כמוהו לנטרול תחושות החרדה, שכן ברוב המקרים הן מתעוררות בעקבות אירוע מחולל שגרם לטראומה.

הטיפול באמצעות מיינדפולנס הוא תהליך של עבודה עצמית תמידית, אך הוא כולל כלים פשוטים ליישום ובעזרת תרגול חוזר ונשנה ניתן לפתח שגרת התנהגות כזו שיודעת להתמודד עם התקפי חרדה ולמנוע אותם ככל הניתן.

שיטת NLP

שיטה זו ממוקדת בתבניות מחשבתיות והתנהגותיות אשר אינן נשלטות על ידנו בדרך כלל – במטרה להפוך אותן למודעות ולנהל אותן מתוך התייחסות בריאה כלפי המציאות הקיימת.

השיטה עוסקת גם בתקשורת מילולית ותקשורת שאינה מילולית כלפי הסביבה, אך יש בה המון מאפיינים של עבודה עצמית, דרך התבוננות, בחינת אמונות מגבילות וחיזוק הביטחון העצמי.

העבודה דרך שיטת NLP עוסקת בעיקר בהגדרת שפה חיובית שתיצור תחושה חיובית ותוביל להתנהגות חיובית, באופן כזה שיחזק את התחושה האישית של האדם ויסיר ממנו את הדפוסים החוזרים המעוררים בו חרדה.

לסיכום: טיפול בחרדות ללא תרופות ותופעות לוואי

ראינו כי חשוב לטפל בחרדה ללא תרופות כדי לייצר את אורח החיים הרצוי, ללא תלות בגורם חיצוני כמו תרופות ובאופן שיפתור את הקושי הרגשי והמחשבתי היישר מהשורש.

בעזרת דרכי הטיפול השונות, נחסכת מהמטופל התלות בתרופות אשר גורמת בין היתר לתופעות לוואי לא נעימות ולקושי אמיתי בעת התמודדות עם חרדה לטווח הרחוק.

למרות ההמלצות השונות לטיפול בחרדה על ידי שינויי תזונה, אורח חיים והיבטים נפשיים – ההמלצה הגורפת היא להתייעץ עם איש מקצוע ולקבל תוכנית טיפולית מתאימה באופן ספציפי, כדי להגיע לתוצאות אפקטיביות כמה שיותר.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא טיפול בחרדה ללא תרופות