שאלון אבחון עצמי חרדה כללית

איך אנשי מקצוע מאבחנים חרדה כללית בישראל, איך אפשר לדעת האם יש לי חרדה כללית או הפרעת חרדה אחרת ומדוע חשוב להתחיל תהליך של אבחון חרדה כללית מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

שאלון אבחון עצמי חרדה כללית איור

איך מאבחנים חרדה?

חרדה היא תחושה מעיקה ולא נעימה, שיכולה מאוד להטריד ולטלטל. אמנם מדובר בתגובה חיונית, שעוזרת לשמור עלינו ולשפר את התגובה שלנו לאתגרים ואיומים – אך החרדה גם עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית והנפשית, בטח כשהיא מורגשת בעוצמה ובתדירות גבוהה.

כדי להבין עד כמה החרדה משפיעה על החיים ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב, חשוב לעבור אבחון חרדה מקיף ומקצועי אצל מטפלים בבריאות הנפש. דרך האבחון ניתן לזהות את סוג החרדה הספציפי, את המקור לקשיים ואת שיטות הטיפול בחרדה שיסייעו בחיזוק היציבות המנטלית והבריאות.

בעוד שאף אדם לא באמת יכול לאבחן את עצמו בצורה אובייקטיבית, עדיין אפשר ללמוד לעומק על חרדה כללית ולהבין אם כדאי לפנות לגורם מקצועי. כעת נבין ביחד איך לבחון את הימצאותה של הפרעת חרדה מוכללת, אשר נחשבת לאחת האבחנות הנפוצות בתחום.

אבחון חרדה כללית: המאפיינים הייחודיים שכדאי לזהות

הפרעת חרדה מוכללת (Generalized Anxiety Disorder) ידועה גם בתור הפרעת חרדה כללית והיא מתבטאת ברמות גבוהות של לחץ נפשי וחרדה – גם אם לכאורה אין סיבה ברורה ומיידית לדאגה.

המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), בהוצאת האגודה הפסיכיאטרית האמריקנית, מגדיר את התסמינים של הפרעת חרדה מוכללת. באופן כללי, מי שסובלים מההפרעה עלולים להרגיש שבכל רגע יקרה אסון משמעותי – וכן להיות מוטרדים מאוד ממצבם הכלכלי, הבריאותי, החברתי והמשפחתי. נכון, אלו דאגות שכולנו חווים והן חיוניות כדי להיות בשליטה על חיינו – אך אנשים עם חרדה משמעותית יחוו אותן בעוצמה ובמינון שעלולים לגרום הרבה יותר נזק מתועלת.

חרדה כרונית, נדגיש, משפיעה מאוד על החיים בכל ההיבטים והיא עלולה כמובן להזיק מאוד לבריאות הגוף והנפש. התסמינים של חרדה כללית כוללים גם תסמינים גופניים שחשוב לזהות ולהפנות אליהם תשומת לב.

שאלון חרדה כללית: איך הוא בנוי ומה המשמעות שלו?

מבחן חרדה עצמי מסייע קודם כל להבין בצורה מדויקת יותר האם החרדה אכן נוכחת ומשמעותית בחיינו. בעבור רבים, שאלון חרדה הוא כלי שכבר עוזר להירגע ולהבין טוב יותר את הרגשות המופשטים והמאתגרים שהם מתמודדים איתם, לעיתים במשך שנים ארוכות ללא הקלה או הכרה.

כשמבצעים מבחן חרדה לבד, חשוב לזכור כי הוא לא נועד להחליף את האבחון או הטיפול הפסיכותרפי. זהו רק השלב הראשון במסע לשיפור עצמי – אך יש מי שרואים בו כשלב החשוב ביותר. אחרי שעושים את הצעד הראשון הזה – קל יותר להבין באיזה נתיב לבחור כדי להרגיש טוב יותר ולהכניס יותר שלווה, ביטחון ומיקוד לחיים.

שאלון אבחון עצמי חרדה כללית תמונה

אבחון חרדה: האם אתם מזהים בעצמכם את התסמינים האלו?

חרדה מוכללת (GAD), יכולה לגרום לשורה ארוכה של תסמינים. אלו כמה מהם, אשר יעזרו להבין האם יש כאן בעיה שמצריכה התייחסות:

חוסר שקט שקשה להכיל – עד כמה אתם מתקשים להירגע, לשבת במקום או להתמודד עם הדאגות והפחדים שמתעוררים בכם?

מחשבות קטסטרופליות שלא חולפות – האם אתם כל הזמן מרגישים שאתם נמצאים "על הקצה"? כלומר, שבעוד רגע תישברו ולא תוכלו לעמוד בציפיות שלכם או של הסביבה מכם? האם אתם מרגישים שעומד לקרות אסון גדול שאתם לא יכולים למנוע?

עייפות כרונית וחוסר אנרגיות – האם אתם מרגישים עייפים גם אחרי שישנתם טוב בלילה? או שאולי אתם פשוט מרגישים "סחוטים", מותשים וחסרי אנרגיות לכל אורך היום או ברוב שעות הערות?

עצבנות והתפרצויות – כמה זה נפוץ שאתם חסרי סבלנות כלפי אנשים אחרים? האם אתם נוטים להתפרץ ואחר כך להתחרט? האם אתם מרבים "להקפיץ" את הרגליים או לגלות סימנים אחרים של חוסר שקט?

קשיי קשב וריכוז – האם קורה שהדאגות והפחדים שלכם מקשים עליכם להשלים מטלות, להתרכז בהרצאות, פגישות או שיעורים, או לשמר את הקשב והערנות לאורך זמן?

תסמינים גופניים – חרדה מוכללת יכולה לגרום לעיתים גם לרעידות, עיוותים, שרירים נוקשים, כאבי ראש, הפרעות במערכת העיכול, הזעה מוגברת, גלי חום, קשיי נשימה ותחושת מחנק.

שאלון חרדה: השלבים הבאים בדרך לשיפור

חלק מהתסמינים של חרדה מוכללת יכולים להיות דומים לאלו של מצבים נפוצים אחרים. לכן, גם אם השבתם בחיוב על השאלות שהצגנו כאן בשאלון, זה לא בהכרח אומר שאתם סובלים מההפרעה הספציפית הזאת. ייתכן לדוגמה כי התופעות האלו נגרמו בשל הפרעות נפשיות אחרות, שימוש בסמים ובתרופות או אפילו בגלל מצבים פיזיולוגיים כמו בעיות בתפקוד בלוטת התריס.

בין אם זיהיתם בעצמכם את תסמיני החרדה הכללית ובין אם לא מצאתם את עצמכם כאן ואתם עדיין מרגישים שאתם חווים קושי שאי אפשר להגדיר בדיוק – כדאי לשקול לפנות לגורם מטפל, אשר יסייע להבין את מה שמתחולל במעמקי הנפש וייתן לכם כלים שהוכחו יעילים להתמודדות מושכלת יותר עם אתגרי החיים.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא אבחון חרדה כללית