שאלון אבחון עצמי OCD

איך אנשי מקצוע מאבחנים OCD בישראל, איך אפשר לדעת האם יש לי OCD או הפרעת חרדה אחרת ומדוע חשוב להתחיל תהליך של אבחון OCD מוקדם ככל האפשר? כל זאת ועוד במדריך הבא.

שאלון אבחון עצמי OCD איור

אבחון OCD: מהי ההפרעה הזאת ואיך היא מתבטאת?

"האם יש לי OCD?" זו אחת השאלות הנפוצות ביותר שמעסיקות אנשים שרואים את עצמם כחובבי סדר וניקיון. בעוד שרבים מאמינים כי הם סובלים מההפרעה הזאת, בגלל שהם מתארים את עצמם כ"חולי שליטה" חשוב להבין שרק חלק קטן מהאוכלוסייה אכן מתמודדים עם ההפרעה, שמייצרת שורה ארוכה של אתגרים שתכף נכיר.

על פי הערכות שונות, השכיחות של הפרעה טורדנית כפייתית ברחבי העולם נעה בין אחוז אחד ל-2.3 אחוזים. היא מוכרת עוד מראשית המאה הקודמת והוזכרה בספרו של זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, כבר בשנת 1907.

הפרעה טורדנית כפייתית מתבטאת בין היתר במחשבות טורדניות שלא מרפות, אשר יכולות להוביל את הסובלים ממנה לבצע טקסים ופעולות חזרתיות כדי לנסות לווסת את המחשבות האלו למחוזות שקל יותר לשהות בהם. זה כרוך במקרים רבים גם בתחושות מורכבות של אשמה וחרדה, היקשרות חריגה לסדר ולניקיון ולעיתים גם ביטויים של התנהגות אגרסיבית וקושי בדחיית סיפוקים.

איך מאבחנים OCD?

המהדורה החמישית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM-5) מגדירה כיצד לאבחן את כלל ההפרעות הנפשיות המוכרות כיום, בהן גם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD). מטבע הדברים, רק פסיכיאטר או מומחה שעבר הכשרה מתאימה, רשאי לבצע בדיקת OCD ולגבש אבחנה מקצועית.

עם זאת, ככל שהמודעות להתמודדות עם הפרעות נפשיות עולה, כך יותר ויותר אנשים רוצים להבין בעצמם האם הם סובלים מאתגרים כאלו ולפנות לטיפול. גם בהקשר של OCD, אמנם לא תוכלו לאבחן את עצמכם בצורה מקצועית כמובן, אך בהחלט תוכלו להיעזר בשאלון OCD כדי ללמוד על ההתמודדות שלכם ולהבין את משמעויותיה הרחבות.

שאלון לאבחון עצמי של הפרעת OCD

שאלון OCD, נדגיש שוב, לא נועד לאבחן את עצמכם או אנשים אחרים, אלא לעזור לכם להבין קצת יותר את מה שמתחולל בנבכי הנפש שלכם. כדי לעשות זאת, נסו להשיב בכנות ככל שתוכלו, על השאלות הבאות:

• האם ובאיזו תדירות אתם חוזרים לביתכם אחרי שיצאתם כי אתם חוששים שלא סגרתם מכשירי חשמל, מים או גז?

• האם ובאיזו תדירות אתם שוטפים ידיים או מחטאים את הסביבה הקרובה?

• האם אתם נוטים לספור דברים בראש, שלא משפיעים עליכם בצורה ישירה, כמו מספרי בתים, לוחיות רישוי או פריטים שונים?

• האם אתם נוטים לאגור חפצים שכבר לא משמשים אתכם?

• האם אתם נוטים לחזור על פעולות מסוימות ללא הסבר ברור?

• עד כמה חשוב לכם לשמור על סדר, דיוק וסימטריה – ואיך אתם מרגישים אם אתם לא מצליחים לעשות זאת?

• האם אתם מרגישים אחריות על חוויות שליליות של אנשים אחרים, שאין לכם שליטה עליהן?

• האם יש "טקסים" קבועים שאתם מבצעים? אם כן, האם אתם מאמינים שמשהו רע יקרה אם לא תעשו זאת?

• האם אתם סובלים מחרדה כרונית, מחשבות טורדניות ולחץ נפשי, גם ללא איום ברור ומשמעותי שעומד בפניכם?

• האם ובאיזו תדירות אתם חוששים שתאבדו שליטה, תתפרצו, תבכו או תנהגו באלימות?

שאלון אבחון עצמי OCD תמונה

שאלון לבדיקת OCD אצל ילדים

מטבע הדברים, מבחן OCD לילדים הוא מאתגר יותר לביצוע, בייחוד להורים שאין להם הכשרה או הבנה בבריאות הנפש. כשלב מקדים להתייעצות עם מטפל, תוכלו לבצע תצפיות על הילדים ולבחון האם אתם מזהים אצלם את הדפוסים הבאים:

• נטייה לאגור חפצים שקשה לילדים להיפרד מהם, גם אם הם לא משתמשים בהם כבר זמן רב.

• ספירה, סידור ובדיקה של צעצועים או חפצים שונים בתדירות גבוהה.

• מקלחות מרובות וארוכות או שטיפה של הידיים בתדירות גבוהה.

• דפוסי חשיבה חרדתיים – ובייחוד עיסוק מוגבר במחלות ובמוות.

• חזרה על רעיונות ומשפטים.

• נטייה למיין את האוכל בצלחת ולהפריד בין מזונות שונים.

• "טקסים" שונים כמו הליכה "בתוך הקווים", שכישלון בביצוע שלהם מתבטא בתסכול רב.

מבחן OCD: דוגמאות לקשיים שעלולים להופיע

חשוב להבין שגם אם מזהים אצלכם או אצל ילדיכם את הסימנים האפשריים ל-OCD, זה לא בהכרח אומר שההפרעה קיימת כמובן. וגם אם אכן יתקבל אבחון חיובי, ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי בעוצמות ובדרכים שונות ומגוונות אצל כל אדם.

בעבור חלק מהאנשים, היא תתבטא בעיקר ב"אמונות תפלות" ובטקסים שמבחינה הגיונית מובן שאין להם הצדקה – כמו חזרה לבית כדי לבדוק שהכול סגור, שטיפת ידיים מרובה, הליכה בצורה מסוימת או ניקיונות חוזרים ונשנים של הבית. אצל אחרים, ההפרעה אולי תהיה סמויה יותר, אך תתבטא בהמון חרדה ודאגות שאין להן אחיזה אמיתית במציאות.

להפרעה הזאת, חשוב להבין, נלווית לא פעם גם המון בושה. המתמודדים איתה מבינים ברוב המקרים ש"אין סיבה" אמיתית לפעולות שהם עושים, ולכן שואפים להסתיר בכל מחיר את ההתמודדות שלהם מהסביבה. עם זאת, נדגיש כי הכרה בהפרעה ואבחון נכון שלה כבר יסייעו להכניס המון חמלה לחיים. זו הדרך להבין גם איזה טיפול יסייע לנהל חיים תקינים לצד הקשיים שמזמנת ההתמודדות הזאת.

טיפול נכון ב-OCD צריך להיות מותאם לאופי הייחודי ולצרכים של כל מטופל. ברוב המקרים יהיה נכון לשלב בין טיפול רגשי, כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), עם שינויים באורח החיים ולעיתים גם טיפול תרופתי. השילוב בין כל אלו מאפשר לאנשים רבים כיום להשפיע על דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים להם, כדי לנווט את חייהם למקום הרבה יותר שליו, נינוח וממוקד.

מדריכים מומלצים נוספים בנושא אבחון OCD